برگزیت احتمالا بی‌نتیجه بماند

به نقل از بی بی سی، مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا اعلام  کرده اند ممکن است مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) بی‌نتیجه بماند زیرا دولت بریتانیا درک درستی از روند خروج ندارد.

در روزهای گذشته مقامات مختلف اتحادیه اروپا موضع ترزا می نخست وزیر انگلیس را در مورد مسائل مهم زیر سوال برده و گفته‌اند او از نحوه کار بروکسل (مرکز اتحادیه اروپا) غافل است.

سه هفته پیش ترزا می اعلام انتخابات زودهنگام کرد و با شعار دولت "قوی و باثبات" وارد رقابت‌های انتخابی شد. او به رای دهندگان بریتانیایی گفت هر رایی که به او بدهند دست او را در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بازتر خواهد کرد.

اما در این مدت رهبران اروپایی آشکارا یا تلویحی، در توییتر یا در مصاحبه و سخنرانی، مواضع ترزا می را به چالش کشیده‌اند.

در آخرین مورد، روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه گزارشی از شام کاری ترزا می و ژان کلود یونکر رئیس  کمیسیون اروپا منتشر کرده که به نوشته این روزنامه به مجادله کشیده است.

این مهمانی شام چهارشنبه هفته گذشته در بریتانیا برگزار شد.

فرانکفورتر آلگمانیه که منبع خود را مقامات کمیسیون اروپا ذکر کرده می‌نویسد وقتی ترزا می به یونکر می‌گوید که می‌خواهد برگزیت را بدل به موفقیت کند رئیس کمیسیون اروپا پاسخ داده "برگزیت نمی‌تواند تبدیل به موفقیت شود و هر بار که این را می‌شنوم بیشتر از قبل به آن شک می‌کنم و الان 10 برابر قبل شک دارم."

یونکر همچنین متعجب شده که ترزا می به او گفته تکلیف اروپایی‌های ساکن بریتانیا و بریتانیایی‌های ساکن اروپا را می‌توان در دو ماه آینده روشن کرد.

به گزارش فرانکفورتر آلگماینه، زمانی که ترزا می به یونکر گفته بریتانیا هیچ بدهی‌ای به اتحادیه اروپا ندارد یونکر به او یادآوری کرده بریتانیا در حال خروج از اتحادیه اروپا است نه ترک عضویت در یک "باشگاه گلف."

به نوشته این روزنامه یونکر به خانم می گفته که اگر بریتانیا برای "طلاق" از اتحادیه اروپا مهریه‌اش را نپردازد ممکن است هیچ توافق تجاری بین بریتانیا و اتحادیه اروپا حاصل نشود.

برخی گزارش‌ها حاکی است که پس از ضیافت شام هفته پیش، یونکر به آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفته که خانم می "در کهکشان دیگری زندگی می‌کند."

در روزهای گذشته 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به اتفاق آرا توافق کردند که پیش از شروع مذاکرات تجاری با بریتانیا باید تکلیف تعهدات مالی بریتانیا به این اتحادیه روشن شده باشد. مبلغی که گفته می شود تعهد بریتانیا به اتحادیه اروپا است- که البته دولت بریتانیا تا به حال آن را نپذیرفته- بین بیست تا شصت میلیارد پوند تخمین زده می‌شود.

می امروز گزارش روزنامه فرانکفورتر آلگماینه را "شایعات بروکسل" خواند و گفت: "ما در روزهای گذشته دیده‌ایم که برگزیت آسان نخواهد بود. مذاکرات پیش رو سخت هستند و در آن سوی میز کشورهای اروپایی هستند که عزم همگی‌شان جزم است با ما به توافقی برسند که برای تمام 27 کشور اتحادیه خوب باشد."

یکی از اعضای ارشد حزب محافظه‌کار، حزب حاکم بریتانیا، گفته است چنین گزارش‌هایی را به هیچ وجه به رسمیت نمی‌شناسد و حزب محافظه کار ورای تمام رسانه ها خواهد ایستاد.

امبر راد وزیر کشور بریتانیا هم گفت دولت به این ادعاها پاسخ نخواهد داد و "ترزا می بهترین فرد برای مذاکرات خروج اتحادیه اروپا با هدف تامین منافع ملی است."

را گفت: "وقتی که خود را درگیر شایعه و حرف و سخن به این شکل بکنید، همین طور ادامه خواهد یافت و معلوم نیست به کجا ختم شود."

"هیچ کس نمی‌داند چقدر در این شایعات حقیقت وجود دارد. راه‌هایی برای مطرح کردن اتفاقات جاری وجود دارد اما راه درستش این نیست."

منابع حزب محافظه کار همچنین تاکید کرده‌اند که با کمیسیون اروپا در مورد آنچه در جریان مذاکرات اتفاق می‌افتد وارد جنگ نخواهند شد.