واکنش اروپا به تهدید دوباره اردوغان

 هفته نامه "اشپیگل" در گزارشی نوشت: هر چقدر ترکیه بیشتر در مسیر استبداد قرار می گیرد درخواست ها در اتحادیه اروپا برای توقف مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا بلند تر می شود. در هر صورت در بروکسل این استنباط وجود دارد که چاره دیگری جز این وجود ندارد که تا زمانی که شرایط در ترکیه بخصوص از نظر مسائل حقوق بشری بهبود نیابد این مذاکرات در حالت استراحت قرار گیرد.

حالا اردوغان در این شرایط اعلام کرده است که اگر اتحادیه اروپا فصل جدیدی از مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را باز نکند از این اتحادیه خداحافظی می کند.

در واقع این مذاکرات مدتهاست که متوقف شده است. از زمان شروع مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در اکتبر 2005 در مجموع از 33 فصل مذاکرات تا به حال تنها یک فصل نهایی شده است.

درخواست های زیادی برای توقف این مذاکرات بخصوص به دلیل رفتارهای استبدادی و سرکوبگرانه اردوغان به ویژه بعد از کودتای نظامی نافرجام در این کشور از طرف مقامات اروپایی مطرح شده است.

البته شورای کشورهای عضو اتحادیه اروپا که باید درباره توقف و تعلیق این مذاکرت تصمیم بگیرند تا به حال از این مسئله واهمه دارند. بنابراین هیچ کس در اتحادیه اروپا نمی خواهد مسئولیت پایان رویاروی طولانی مدت ترکیه برای عضویت در اتخحادیه اروپا را بر عهده گیرد.

در این شرایط اردوغان باز هم اتحادیه اروپا را تهدید کرده که اگر فصل جدیدی از مذاکرات را نگشاید از این اتحادیه خداحافظی می کند.

این تهدید اردوغان واکنش هایی را از طرف مقامات اروپایی به همراه داشته است.

"المار بروک"، مسئول سیاست خارجی پارلمان اروپا بر این عقیده است که اردوغان سعی می کند یک صحنه تهدید را بسازد.ما نباید اجازه دهیم که مورد اخاذی قرار گیریم. با این حال اتحادیه اروپا در حال حاضر و با وجود همه تنش ها با ترکیه درباره گسترش اتحادیه گمرکی که اردوغان از نظر اقتصادی به آن نیاز دارد مذاکره می کند.

اما بروک گشودن فصل جدیدی از مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را تا زمانی که تهدید به اجرای مجدد مجازات اعدام و دستگیری های بیشتر از طرف آنکارا وجود دارد را رد می کند.

وزیر امور خارجه آلمان هم با خونسردی به تهدیدات اخیر اردوغان واکنش نشان داده است.

   "زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان با توجه به تهدیدات جدید رئیس جمهور ترکیه درباره مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا خواستار پایان دادن به اولتیماتوم دادن ها در بحران ترکیه شد.

وی در این باره گفت که من می توانم تنها توصیه کنم که حالا به روند اولتیماتوم دادن ها به طرف مقابل خاتمه دهیم.

گابریل که در حاشیه سفر آفریقایی خود به اتیوپی سخن می گفت تصریح کرد که راه ترکیه به سوی اتحادیه اروپا آشکارا با توجه به معیارهایی که ما اروپایی ها داریم توصیف شده است. آنچه که به تازگی در ترکیه اتفاق افتاده است این معیارها را برآورده نمی کند. اگر ما یک شروع جدید در شرایط و مناسبات را می خواهیم باید این امر از هر دو طرف دنبال شود. اتحادیه اروپا برای گفتگوهای جدید با ترکیه باز است. در مقابل من فکر می کنم که این تنها وقتی معنی خواهد داشت که ترکیه نشان دهد که او هم می خواهد از رویارویی فاصله بگیرد.

"کاتی پیری"، مسئول امور ترکیه در پارلمان اروپا نیز در واکنش به این تهدید اردوغان تاکید کرد که اردوغان نمی تواند با اخاذی و تهدید به اتحادیه اروپا بیاید. وی نیز خواستار توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا است.

وی تاکید کرد که حالا زمان آن رسیده که ما یک سیگنال قدرتمندانه بفرستیم و مذاکرات عضویت را به حال تعلیق درآوریم. با قانون اساسی جدید ترکیه این کشور دیگر نمی تواند عضو اتحادیه اروپا شود.