ترامپ سعودی‌ها را سورپرایز می کند

در آستانه سفر دونالد ترامپ به ریاض مقام‌های عربستان و آمریکا در حال رایزنی درخصوص چندین قرارداد تسلیحاتی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار هستند. آمریکا مهم‌ترین تامین‌کننده سلاح عربستان سعودی است وسلاح‌هایی مانند جنگنده‌های اف ۱۵تا سیستم‌های فرماندهی و کنترل را به ارزش ده‌ها میلیارد دلار به ریاض فروخته است. این گزارش می‌افزاید: روابط ریاض و واشنگتن در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما به‌دلیل تلاش دولت وی برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران سرد شده بود، اما با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ اکنون دو کشور مشتاق به توسعه روابط خود هستند. رویترز به نقل از این منابع ادامه می‌دهد: یکی از موارد مذاکره بین دو کشور درخصوص خرید سیستم دفاع موشکی تاد محصول شرکت لاکهید مارتین است. اخیرا آمریکا در جریان تشدید تنش در شبه‌جزیره کره، سامانه عملیاتی موشک تاد به ارزش حدود یک میلیارد دلار را در کره‌جنوبی نصب کرد. این گزارش می‌افزاید: شرکت لاکهید مارتین همچنین در حال مذاکره برای فروش سیستم نرم‌افزار C2BMC برای فرماندهی نبرد نظامی،کنترل و ارتباطات و همچنین یک بسته باتوانایی‌های ماهواره‌ای است.

همچنین مذاکراتی بین ریاض و واشنگتن برای فروش خودروهای زرهی برادلی و تانک‌ام۱۰۹ در جریان است. این منابع که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، همچنین گفته‌اند: مذاکرات بین عربستان و آمریکا شامل قراردادهایی است که قبلا درباره آنها مذاکره شده بود. یکی از این قراردادها مربوط به فروش رزم ناوهایی چند منظوره به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است که وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۵ آن را تایید کرده بود. این منابع همچنین گفته‌اند: گام بعدی درخصوص این کشتی‌های جنگی امضای توافق‌نامه بین دوکشور خواهد بود. این مذاکرات همچنین شامل قرارداد فروش موشک‌های هدایت‌شونده ساخت شرکت «ری‌تئون» به ارزش بیش از یک میلیارد دلار است. عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان پنج‌شنبه گفته بود: سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان، دیداری تاریخی خواهد بود.

وی اضافه کرده بود: ما باور داریم این سفر باعث افزایش همکاری آمریکا با کشورهای عرب و مسلمان در نبرد با تروریسم و افراط‌گرایی خواهد شد. امیر محمد بن‌سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی و وزیر دفاع این کشور دو ماه پیش در دیدار با دونالد ترامپ در کاخ سفید گفت: مناسبات عربستان و آمریکا به «نقطه عطف تاریخی» رسیده است. این در حالی است که هفته گذشته، پادشاه عربستان سعودی، در حکمی فرزند خود خالد بن سلمان را به‌عنوان سفیر جدید این کشور در ایالات‌متحده منصوب کرد. یکی از مقامات کاخ سفید به رویترز می‌گوید: عربستان در پی تقویت روابط خود با ایالات‌متحده است. روابط دو کشور که پیش‌تر در دوران اوباما سرد شده بود، حالا قرار است با سفر ترامپ گرم شود. این مقام کاخ سفید می‌گوید که آمریکا بنا دارد تا از عربستان بخواهد به گروه‌های تروریستی کمک مالی نکند.

عادل الجبیر برای هماهنگی بیشتر بین دو کشور روز پنج‌شنبه با چند تن از سناتورهای آمریکایی از جمله باب و بن کاردین دیدار کرد. این دو سناتور جزو ضدایرانی‌ترین سناتورهای آمریکایی به حساب می‌آیند. برخی می‌گویند کاخ سفید بدون آنکه به کنگره درباره فروش میلیاردی اسلحه به عربستان خبر دهد، قصد انعقاد قرارداد با ریاض را داشته است، اما کاخ سفید می‌گوید که آنها ابتدا قصد داشته‌اند مذاکرات خود را به اتمام برسانند و سپس برای تایید فروش اجازه کنگره را دریافت کنند. یکی از مقامات کاخ سفید می‌گوید: بیشتر فروش اسلحه حتی مربوط به تعهداتی است که در دوره اوباما صورت گرفته است. اوباما متعهد به فروش 115میلیارد دلار اسلحه به ریاض بوده است.