شیوع وبا در یمن در نتیجه تحریم عربستان

 محاصره ظالمانه یمن از سوی عربستان باعث کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی در این کشور شده است. یکی از تازه ترین پیامدهای این محاصره شیوع بیماری وبا در یمن است.

بیش از ۱۳۰۰ مورد ابتلا به وبا در یمن گزارش شده است. سخنگوی وزارت بهداشت یمن اعلام کرد دو سوم این موارد در صنعاء پایتخت یمن رخ داده است.

«عبدالرحیم الکحلانی» گفت: موج تازه ای از شیوع بیماری وبا دیده شده است. وزارت بهداشت در واکنش به این اتفاق چهار مرکز بهداشتی را برای رسیدگی به مبتلایان به وبا تعیین کرده است.

کارشناسان محدودیت دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم و ممانعت عربستان از ورود سوخت برای به کار افتادن دستگاه های مولد برق و سامانه های تصفیه آب را از دلایل اصلی شیوع وبا می‌دانند.

«عبدالله محمد الزهیری» از بیمارستان دولتی الثوره گفت: با توجه به جنگ و تحریم عربستان علیه یمن بخش بهداشت با چالش‌های فراوانی از جمله کمبود شدید دارو به ویژه داروهای لازم برای درمان بیماری های واگیردار مانند وبا، تب دنگی و مالاریا روبروست.

در شرایطی که به نظر می رسد بخش بهداشت از ظرفیت لازم برای رسیدگی به این وضع برخوردار نیست، بیماران بسیاری در بخش های موقت بیمارستان‌ها که در راهروها یا حیاط بیمارستان‌ها دایر شده بستری هستند.

عربستان با محاصره هوایی و دریایی یمن جان هزاران بیمار را در همسایه جنوبی خود در خطر قرار داده است.