سفر تاریخی ترامپ از نظر الجبیر

«تا می‌توانی بدوش تا بی‌خاصیت شود!». این عنوانی بود که یکی از رسانه های آمریکایی برای قراردادهای چاق و چله آمریکا با سعودی‌ها در گزارش خود استفاده کرده بود.

 شایدمنظور این رسانه، تشبیه عربستان سعودی به یک گاو شیرده (دلار ده) است که می‌توان در طولانی مدت آن‌قدر آن را دوشید که حسابی بی‌خاصیت شود. وقتی که تاریخ مصرف آن به سر آمد نیز می‌توان آن را کنار گذاشت یا مثل یک گاو بی مصرف، آن را کشت! البته این کشتن و تکه کردن می تواند به معنای تجزیه عربستان باشد؛ به عنوان مثال تشکیل سه کشور سنی، شیعی و وهابی.البته باید منتظر ماند و دید که داستان چطور پیش می رود.

استقبال 68 میلیون دلاری از ترامپ

 ماجرا از زمانی شروع شد که نامه ملک سلمان به وزارت دارایی، افشا و مشخص شد که آمریکا و سعودی‌ها، قراردادی 68 میلیون دلاری را به تازگی وارد فاز اجرایی کرده‌اند. جالب است که در قسمت بالای نامه از عبارت«بسیار محرمانه و فوری»استفاده شده است. حال در آستانه سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی، این سند محرمانه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می چرخد.

بر اساس این سند، بودجه در نظر گرفته شده برای استقبال از ترامپ، چیزی حدود ۶۸ میلیون دلار در نظر گرفته شده است.رونوشت این نامه محرمانه و دستورهای ملک سلمان، به هیات دولت، وزارت دفاع، وزارت امور شهری و روستایی، ریاست شورای اداره کل امور رفاهی و ریاست تشریفات پادشاهی ارسال شده است.

قرارداد چند میلیار د دلاری فروش اسلحه

منابع آگاه آمریکایی اعلام کرده‌اند که واشنگتن برای انعقاد قراردادهای فروش سلاح به عربستان به ارزش ده‌ها میلیارد دلار آماده شده است واحتمال می‌رود اسناد آن در سفر ترامپ به عربستان امضا شود؛ و این یعنی همان پروژه موسوم به دوشیدن!

سفر به عربستان اولین سفر خارجی ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکاست. این سفر با هدف تاکید واشنگتن بر تقویت روابط با هم‌پیمان اصلی آمریکا در منطقه صورت می‌گیرد.طبق اسنادی که به بیرون درز کرده است، فقط ارزش قراردادهای مربوط به فروش سلاح که ترامپ آن را در دستور کار دارد، به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد. همچنین گزارش شده است که شرکت لاکهید مارتین، بسته‌ای شامل یک سیستم دفاع موشکی تاد به همراه دیگر تجهیزات آن برای ریاض فراهم کرده است. سامانه تاد مانند آنچه در کره‌جنوبی عملیاتی شده است، یک میلیارد دلار آب می‌خورد.

سفر تاریخی ترامپ از نظر الجبیر

وزیر خارجه جنجالی عربستان چند روز پیش به خبرنگاران آمریکایی گفت:«سفر رییس‌جمهور آمریکا به عربستان نشان می‌دهد که آمریکا برای عربستان که «همواره به دنبال تقویت امنیت و ثبات در منطقه و جهان است»،‌ احترام قائل است!

جبیر که پیش از رسیدن به صندلی وزارت خارجه، سفیر ریاض در واشنگتن بود، این گونه ادعا کرد که عربستان شریک اول آمریکا در جهان اسلام و در میان کشورهای عربی و نیز شریک اول آن در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و نابودی داعش و القاعده است! حال تا چه اندازه این سخنان به واقعیت نزدیک است، باید کارشناسان اظهار نظر کنند! اما فقط یک مثال کوچک نشان می‌دهد که عربستان، یک شریک خوب برای تولید، تربیت و صادرات تروریست‌ها به شمار می‌رود و در صف اول تروریسم‌پروریِ دنیا ایستاده است! از حمایت پولی از تروریست‌های سوریه گرفته تا گروه‌های افراطی در غرب اروپا، همه با نقش‌آفرینی سعودی‌ها، صورت می‌گیرد.

واشنگتن پست و سفر ترامپ به یک سرزمین دیکتاتوری

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»در مطلبی با اشاره به نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا که به مقصد عربستان سعودی انجام می‌شود، نوشت: «هر یک از روسای‌جمهوری تاریخ آمریکا، دلایلی برای ارتباط با دیکتاتورهای جهان داشتند. ترامپ نیز از این قاعده مستثنی نیست».

در ادامه این یادداشت آمده است: «بسیاری از روسای‌جمهور آمریکا از جمله فرانکلین روزولت، ریچارد نیکسون و رونالد ریگان در دوره ریاست‌جمهوری خود با شاهزاده‌های سعودی دیدار داشته اند؛ چه در ریاض و چه در واشنگتن. ارتباط امری اجتناب‌ناپذیر است بنابراین گاهی معاملاتی وجود دارد تا شرم چنین ملاقات‌هایی را توجیه کند. طی جنگ سرد، ایالات متحده بیشتر از رهبران مستبد علیه شورش ها حمایت می‌کرد.

رد درخواست رژیم صهیونیستی برای تعویق سفر

اما جالب است که روزنامه الحیات از پیشنهاد صهیونیست‌ها برای تعویق سفر ترامپ به اوایل ژوئن و همزمانی آن با جنگ ۱۹۶۷ این رژیم و کشورهای عربی خبر داده است؛ موضوعی که کاخ سفید به دو دلیل آن را رد کرده است. نخست اینکه این موعد به موضع آمریکا لطمه می‌زند و آمریکا را در موضع جانب‌داری مطلق از رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد و دوم اینکه سفر ترامپ به اروپا برای شرکت در نشست‌های ناتو و گروه هفت، مهم است». این روزنامه در ادامه نوشت: «از طرف دیگرماه‌هاست که مقامات بلندپایه عربستان و آمریکا برای سفر رییس‌جمهوری این کشور به عربستان مقدمه چینی می کنند».باید دید سفر ترامپ چقدر روی مناسبات منطقه ای تاثیر می گذارد و این «دوشیدن» چگونه سعودی ها را بی‌خاصیت خواهد کرد.