انتقاد کاندولیزا رایس از روابط خارجی ترامپ

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت رئیس‌جمهور آمریکا دیدگاهی معاملاتی درباره روابط خارجی دارد اما وی از دیدگاه ترامپ مبنی بر استفاده از نقش چین برای کنترل برنامه هسته‌ای کره شمالی حمایت می‌کند.

 

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا رایس درباره دیدگاه‌ها و اظهارنظرهای ترامپ درباره رسانه‌ها و قضات آمریکایی هم گفت: من ترجیح می‌دهم چنین اظهاراتی را نشنوم. وی گفت نمی‌توان چارچوب و قالب دموکراسی را در آمریکا از میان برداشت. نهادهای دموکراتیک در آمریکا بسیار قدرتمندند و ترامپ گاهی متعجب خواهد شد که این نهادها تا چه حد وی را محدود می‌کنند.

 

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا گفت: «بنظر من رئیس جمهور آمریکا هنوز هم درباره تعامل با چینی‌ها به نوعی دیدگاه تعامل بده‌بستانی و معاملاتی در سیاست‌های بین‌المللی معتقد است؛ اما در واقعیت منافع پایدارتر از تعاملات مالی هستند.»

 

رایس در ادامه در این خصوص افزود: بنابراین درباره چینی‌ها آن چه باید انجام دهیم این نیست که دیدگاه آنها را درباره تجارت یا نقش آنها را در دریای چین جنوبی تغییر دهیم، بلکه باید چینی‌ها متوجه شوند که اگر نخواهند به شکلی جدی در موضوع کره شمالی همکاری کنند در نهایت با چه عواقبی مواجه خواهند شد.

 

وی در مصاحبه 30 دقیقه‌ای خود با رویترز همچنین گفت آمریکا باید به علت «مداخله روسیه» در انتخابات سال 2016  آمریکا راهی برای مجازات روسیه بیابد؛ اما برای این منظور نیاز نیست دست به اقدامات تلافی‌جویانه بزند و در مقابل مداخله روسیه در انتخابات آمریکا در انتخابات این کشور مداخله کند.

 

کاندولیزا رایس- که در دوران ریاست جمهوری جرج دابلیو بوش مدتی مشاور امنیت ملی وی بود و بعد هم به مقام وزارت امور خارجه آمریکا رسید- کتابی به نام «دموکراسی: داستان‌هایی درباره مسیر طولانی برای رسیدن به آزادی» نوشته است و در سفر به مناطق مختلف، این کتاب را معرفی می‌کند.