تکرار اتهامات علیه ایران در اولین گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا در دولت ترامپ

اولین «گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدهای جهانی» در دولت «دونالد ترامپ» منتشر شد؛ گزارشی که اتهامات پیشین را با ادبیاتی جدید تکرار کرده است.

در بخش «تهدیدهای عمده» این گزارش، از 4 کشور ایران، روسیه، چین و کره شمالی در کنار «تهدیدهای غیردولتی» نام برده شده و در جلوی نام کشورمان آمده: «ایران کماکان از جاسوسی سایبری، تبلیغات و حملات 2015 برای پشتیبانی از اولویت‌های امنیتی خود، تأثیرگذاری در رویدادهای (دیگر نقاط دنیا) و مقابله با تهدیدات استفاده کرد؛ برخی متحدان منطقه‌ای آمریکا، هدف این اقدامات بوده‌اند.»

در ادامه این بخش می‌خوانیم: «ایران حتی مستقیماً از توان سایبری خود برای هدف قرار دادن ایالات‌متحده استفاده کرده است. مثلاً در سال 2013 یک هکر ایرانی به سامانه کنترل یک سد در آمریکا نفوذ کرد و در سال 2014 عوامل ایران با حمله به یک کازینوی آمریکایی، اطلاعات آن را پاک کردند.»

در ابتدای بخش تروریسم از ایران به عنوان اصلی‌ترین حامی تروریسم نام برده شده و آمده که ایران و اصلی‌ترین شریکش در تروریسم یعنی حزب‌الله لبنان، کماکان تهدیدی برای منافع آمریکا و شرکایش در سراسر جهان هستند.

در بخش «اشاعه هسته‌ای و تسلیحات کشتار جمعی» هم ذیل فصل «ایران و برجام» از کشورمان نام برده شده است.

آمریکایی‌ها نوشته‌اند: «تهران در مقابل انظار عمومی می‌گوید که خواهان حفظ برنامه جامع اقدام مشترک است زیرا برجام را ابزاری برای رفع تحریم‌ها و حفظ برخی توانایی‌های هسته‌ای خود می‌داند. ایران مشخصاً می‌داند دولت جدید آمریکا، نگرانی‌هایی نسبت به توافق (هسته‌ای) دارد ولی انتظار دارد که اعضای 1+5 به تعهداتشان (ذیل برجام) پایبند بمانند.»

جامعه اطلاعاتی آمریکا البته بلافاصله پس از این جمله، نوشته که برجام باعث افزایش زمان لازم برای ساخت بمب هسته‌ای و افزایش دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای کشورمان شده است.

آمریکایی‌ها با وجود اقرار به شفاف شدن تصویر برنامه هسته‌ای ایران باز هم از نامعلوم ماندن تصویر بخش‌های شناخته‌نشده این برنامه سخن گفته‌اند؛ به زبان ساده‌تر، آمریکایی‌ها گفته‌اند که نظامی نبودن برنامه هسته‌ای ایران قابل تأیید است اما این که آیا ایران قصدی برای ساخت بمب اتم دارد یا نه، برای واشنگتن مشخص نیست.

در این خصوص در گزارش آمده: «ایران کماکان در پی توانمندی‌های هسته‌ای برای رسیدن به اهداف تکنولوژیک و مباحث مرتبط با انرژی هسته‌ای است؛ ایران همچنین توانمندسازی خود برای ساخت تسلیحات اتمی قابل نصب بر روی موشک را ادامه می‌دهد. پیگیری این اهداف بر میزان پایبندی ایران به برجام تأثیرگذار است. ما نمی‌دانیم که ایران نهایتاً چه تصمیمی در خصوص ساخت سلاح هسته‌ای می‌گیرد.»

در ادامه می‌خوانیم: «قضاوت ما این است که ایران در صورت ساخت سلاح‌های هسته‌ای، ترجیح می‌دهد برای استفاده از آن‌ها، موشک‌های بالستیک را به کار بگیرد. موشک‌های بالستیک ایران ذاتا دارای توان حمل تسلیحات کشتار جمعی هستند و تهران همین حالا هم بزرگترین زرادخانه موشک‌های بالستیک در خاورمیانه را در اختیار دارد. تمایل ایران برای ایجاد بازدارندگی در مقابل آمریکا شاید این کشور را به حوزه ساخت موشک‌های بین‌قاره‌ای وارد کند. پیشرفت برنامه فضایی ایران می‌تواند مسیر ساخت موشک‌های بین‌قاره‌ای را کوتاه‌تر کند زیرا تکنولوژی فضاپیماها با فن‌آوری این موشک‌ها مشابه است.»

در بخش «مقابله اطلاعاتی» هم آمریکایی نوشته‌اند که عمده تهدید اطلاعاتی واشنگتن از جانب روسیه و چین است ولی از برخی کشورهای دیگر از جمله ایران هم به عنوان «کشورهایی که آمریکا را تهدید اصلی می‌بینند» نام برده شده است.

در ادامه گزارش به بخش تهدیدهای منطقه‌ای فراروی امنیت آمریکا می‌رسیم.

آمریکایی در ارزیابی شرایط حوزه قفقاز به آذربایجان اشاره کرده‌اند و نوشته‌اند که رژیم حاکم بر این کشور به دلیل مشکلات موجود اقتصادی، در آینده با چالش مواجه می‌شود و این روزها هم سعی دارد روابط خود با غرب، روسیه و ایران را تنظیم کند.

آمریکایی در ارزیابی شرایط سوریه نوشته‌اند که در میدان نبرد، ابتکار عمل در دست ارتش این کشور است ولی دمشق و مخالفان در سال 2017 به راهکار سیاسی برای خاتمه بحران، دست نخواهند یافت.

در ادامه بخش سوریه می‌خوانیم: «ایران مشاوره نظامی، رزمنده، تسلیحات، سوخت و شبه‌نظامیان شیعه (برای جنگ سوریه) تأمین می‌کند. حزب‌الله لبنان هم رزمنده (برای نبرد در سوریه) تأمین می‌کند و در عین حال به کنترل مرز لبنان و سوریه کمک می‌کند.»

یک فصل کامل از بخش تهدیدهای منطقه‌ای به «ایران» اختصاص داده شده است.

در این بخش می‌خوانیم: «جمهوری اسلامی ایران کماکان تهدیدی برای منافع ملی آمریکاست؛ دلیل این مطلب، حمایت ایرانیان از تروریست‌ها و شبه نظامیان مخالف آمریکا، رژیم اسد، شورشی‌های حوثی یمن و همچنین بسط قابلیت‌های نظامی پیشرفته توسط این کشور است. به رغم حمایت مشروط رهبر عالی ایران (آیت‌الله) خامنه‌ای از برجام، وی به شدت نسبت به مقاصد ایالات‌متحده بی‌اعتماد است.»

آمریکایی‌ها در ادامه ارزیابی خود از استراتژی رهبر معظم انقلاب نوشته‌اند: «رهبر ایران بر خنثی کردن نفوذ آمریکا و اسرائیل متمرکز است؛ حوزه دیگ تمرکز وی، مقابله با آن چیزی است که ایرانی‌ها با عنوان تلاش سعودی‌ها برای تقویت افراطی‌گرایی در میان سنی‌مذهب‌ها در مقابله با ایران و جوامع شیعه منطقه از آن یاد می‌کنند.»

آمریکایی‌ها از نیروی دریایی سپاه هم به عنوان یک خطر نام برده‌اند.