معمار تحریم‌های ایران در خصوص احتمال نقض برجام هشدار داد

«آدام زوبین» معاون جوان وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت اوباما که به طراح تحریم‌های ایران مشهور بود، نامه‌ای به کنگره کشورش نوشته و در خصوص احتمال نقض تعهدات برجامی واشنگتن و ضربه به حیثیت آمریکا در میان شرکایش هشدار داده است.

اشاره زوبین به طرحی است که گروهی متشکل از 14 سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات اوایل سال جاری برای تحریم ایران ارائه دادند و البته هنوز تصویب نشده است. 

رأی‌گیری در خصوص این طرح با توجه به بیم آمریکایی‌ها از تأثیرگذاری منفی بر رأی مدافعان برجام در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، فعلاً به تعویق افتاده است. 

زوبین در نامه هشدارآمیز خود که در هافینگتون‌پست منتشر شده، نوشته: «این تحریم‌ها می‌تواند واکنشی وحشتناک را از جانب ایرانیان و متحدانمان به دنبال داشته باشد زیرا آن با بنیادی‌ترین تعاریف از روح برنامه جامع اقدام مشترک در تضاد خواهد بود.»

یکی از دستیاران کمیته روابط خارجی سنا گفته که نامه هشدارآمیر زوبین «جدی گرفته می‌شود و آن را می‌خوانیم.»

آدام زوبین در نامه هشدارآمیز خود نوشته که تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران که تحت عنوان «مقابله با اقدامات ثبات‌زدای ایران» به سنا ارائه شده، نه فایده‌ای برای آمریکا دارد و نه تأثیری در اقدامات منطقه‌ای ایران «پس تصویب این طرح در راستای منافع ملی ما نیست.»

زوبین از سناتورها خواسته یا این طرح را پس بگیرند و یا اینکه دو تغییر در آن ایجاد کند.

اولین تغییر مدنظر زوبین، حذف بند مربوط به اعمال تحریم علیه کسانی است که «بنا به نظر رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، به برنامه موشک بالستیک ایران کمک کرده‌اند.» آدام زوبین گفته که بخش «بنا به نظر رئیس‌جمهور» باید حذف شود.

تغییر دوم، حقوقی‌تر و برجامی‌تر است. آدام زوبین از سناتورها خواسته بخشی که شروط جدیدی برای برداشته شدن تحریم‌های برنامه بالستیک ایران طرح می‌کند، کلاً حذف شود. زوبین نوشته که «این بخش تحریم‌های را شامل می‌شود که ایالات‌متحده پیش از این تعهد کرده که به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای، لغو کند.»