ترامپ استیضاح می شود!

چند روزی هست که دونالد ترامپ، رییس جمهور تازه‌کار آمریکا، درگیر حواشی جدیدی شده است. درحالی‌که در جبهه کره شمالی ، سیاست ها و تصمیم‌های مختلف را سبک و سنگین می کرد تا بتواند «اون» را سرجایش بنشاند، برکناری رییس اف بی آی در حالی که وی در سفر به سر می برد، دوباره جنجالی جدید را به وجود آورد.

 

تهدید آشکار رییس سابق FBI

 شاید حتی نمونه اش را در کشورهای دیکتاتوری نیز سراغ نداشته باشید که یک رهبر سیاسی که در قدرت است، یکی از مدیران ارشد نظامی و امنیتی را این گونه در ملا عام تهدید کند! اما این نیز به عنوان یک رفتار غیرحرفه‌ای در کارنامه کاری دونالد ترامپ ثبت شد! او خیلی راحت و به مثابه اینکه با یکی از خدمتکاران هتل‌هایش ، بحثش شده باشد، جیمز کومی را تهدید کرد!طبق معمول رییس جمهور توییتری آمریکا در یک پیام چند کاراکتری، آقای کومی را مورد عنایت قرار داد! ترامپ در توییت خود ، خطاب به مدیر سابق اف‌بی آی گفت که اگر محتوای تماس‌هایش میان خود و رییس‌جمهوری آمریکا را منتشر کند، دولت واشنگتن نیز نوارهایی از مکالمات پخش خواهد کرد! البته همزمان رویترز با زیر سوال بردن این تهدید گزارش داده که هنوز مشخص نیست که چنین نوارهایی اصلا وجود خارجی داشته باشند!متن توییتری ترامپ را بخوانید: « بهتر است جیمز کومی قبل از آنکه شروع به افشاگری برای مطبوعات کند، امیدوار باشد که نوارهایی از گفت‌وگوهای ما وجود ندارد».

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز به نقل از منابع مطلع گزارش داد، جیمز کومی از بابت نوارهایی که ترامپ ادعا می‌کند، هراسی ندارد.از سوی دیگر، مارک وارنر، دموکرات ارشد کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا نیز به ام اس ان بی سی گفت: اگر چنین نوارهایی وجود خارجی داشته باشند، کنگره آن‌ها را بررسی خواهد کرد.

ترامپ به دنبال مدیر موقت+گزینه ها

با تمام حواشی پیش آمده، آسوشیتد پرس گزارش داده که مقامات کاخ سفید به سرعت به دنبال پیدا کردن یک مدیر موقت برای اف بی آی هستند. سناتور جان‌کورنی از ایالت تگزاس، اندرو مک کیب، مدیر سابق اف بی‌آی، آلیس فیشر، وکیل و قاضی میشل گارسیا از نامزدهای مدیریت اف بی آی هستند.به گفته دو مقام کاخ سفید که نخواسته اند نام‌شان فاش شود، در این فهرست همچنین اسامی تری گودی، عضو مجلس نمایندگان از ایالت کارولینای جنوبی، مایک راجرز، عضو سابق مجلس نمایندگان از ایالت میشیگان و ری کلی، رییس پلیس سابق نیویورک نیز به چشم می‌خورد. 11 نفر، نامزد جانشینی دایم جیمز‌کومی هستند!

اگر کومی در سنا افشا گری کند...

هیچ بعید نیست دموکرات ها دست به کار شوند و با کشاندن جیمز کومی به سنا از او درباره آنچه می داند و منجر به برکناری اش شده، سوال کنند. آن وقت اگر چیزهایی که می داند، دندان گیر باشد و اسناد به دردبخوری درباره ارتباط دونالد ترامپ با پوتین و پول ها و قول و قرارهای رد‌وبدل شده ، وجود داشته باشد، باید منتظر روزهایی توفانی در اولین تابستان کاخ سفید ترامپ باشیم! طبق قانون آمریکا هر گونه سر و سر داشتن یک کاندیدای ریاست جمهوری با یک کشور خارجی آن نیز روسیه، خیانت محسوب شده و می تواند تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. همین مسائل پشت‌پرده باعث شده که ترامپ این روزها تا میکروفون و تریبونی پیدا می کند، سریعا از عدم ارتباطش با پوتین حرف بزند! اما ظاهرا باید پشت پرده تحقیقات اف بی آی به عنوان مجری تحقیق و تفحص درباره ارتباط کمپین ترامپ با روسیه به جاهای خوبی رسیده باشد که رییس‌جمهور آمریکا به یک بار رییس اف بی آی را در ماموریت کاری لس آنجلس، برکنار می کند! اگر همین‌گونه باشد، احتمالا در تابستان شاهد استیضاح ترامپ خواهیم بود.

این نکته را باید بگویم که قانون اساسی ایالات متحده آمریکا به کنگره ایالات متحده آمریکا حق داده‌است که علیه مقامات رسمی کشور به جرم ارتکاب جرایم بزرگ و خائنانه، اقامه دعوا کرده و در صورت محکوم شدن، آنان ر ا از کار برکنار کند. این جرایم شامل خیانت، دریافت رشوه، جرایم سنگین اجتماعی وادای شهادت دروغ پس ازسوگند است. همه این وصله ها خیلی خوب به ترامپ می چسبد! استیضاح از دو طریق قابل طرح است. اول اینکه ممکن است دیوان عالی فدرال ایالات متحده آمریکا علیه یکی از مقامات رسمی کشور اعلام جرم کند و از کنگره بخواهد که فرد مزبور را به دلیل ارتکاب عمل مجرمانه استیضاح کند. اما در شیوه دوم، کنگره خود مستقیما وارد عمل می‌شود و علیه یک مقام دولت فدرال اعلام جرم می‌کند.

نوبت جمهوریخواهان!

همان‌گونه که می دانید، آخرین رییس جمهوری که استیضاح شد، بیل کلینتون دموکرات بود. حالا شاید نوبت دموکرات هاست که دمار از روزگار جمهوریخواهان دربیاورند و رییس جمهور منسوب به آن‌ها را از قدرت به زیر بکشند!