چرا عربستان اولین سفر خارجی ترامپ شد؟

 سفر آتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان نشانه آشکاری بر نزدیک شدن کاخ سفید به ریاض است. این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که نبرد ایران و عربستان به عنوان قدرت منطقه‌ای درحال دو قطبی کردن خاورمیانه است.

عربستان درحالی به عنوان اولین سفر ترامپ انتخاب شده که پیش از این به عنوان یک سنت یک کشور آمریکایی و یا یکی از متحدان اروپایی آمریکا به عنوان اولین میزبان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب می‌شد. منتقدین معتقدند که این اقدام در راستای جبران ادبیات ضد اسلامی ترامپ در کمیپین‌های انتخاباتی‌اش و همچنین دستور ممنوعیت سفر اتباع چندین کشور مسلمان بوده است.

عبدالله المعلمی،  سفیر عربستان در آمریکا در سخنرانی هفته گذشته خود در یک کنفرانس ضد تروریستی در واشنگتن از این تصمیم استقبال کرد و آن را نشانه تقویت روابط امنیتی و دیپلماتیک میان ریاض و واشنگتن دانست.

این تصمیم ترامپ از سوی دیگر می‌تواند یک اقدام متقابل در برابر تصمیم اوباما برای نزدیک شدن به ایران و توافق هسته‌ای با تهران بوده باشد؛ موضوعی که ریاض به شدت با آن مخالف بود.

منتقدان توافق هسته‌ای معتقدند که  این توافق مانع از نتیجه دادن تلاش های سازمان ملل و جامعه بین‌الملل برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شده است.