پس از برجام بیکاری افزایش یافت

مجله اکونومیست در گزارش خود از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نوشت که محافظه کاران در زمینه اقتصادی توانسته‌اند آقای روحانی را که در این عرصه ضعیف عمل کرده است آماج حملات موفقیت‌آمیز خود قرار دهند. آقای روحانی پس از توافق هسته‌ای قول داد سالانه 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی را به کشور جذب کند اما وی تا حدود مبلغی در حد "هیچ" سرمایه خارجی جذب کرده است.

به نوشته اکونومیست، واقعیت این است که نرخ بیکاری از زمان امضای توافق هسته‌ای به این طرف افزایش یافته است. کشور ظرفیت آن را ندارد که برای بیش از نیمی از دانشجویانی که هر سال از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند، اشتغال ایجاد کند. روحانی می‌تواند بگوید که تولید ناخالص داخلی ایران البته به علت افزایش دو برابری صادارت نفت در پی لغو تحریم های بین المللی افزایش یافته است.

این هفته‌نامه آمریکایی نوشت، آقای روحانی در انتخابات سال 2013 با به دست آوردن پنجاه ممیز هفت دهم درصد آراء ریخته شده به صندوق‌ها، توانست در همان دور نخست رأی‌گیری به پیروزی برسد اما این بار وی ناگزیر خواهد شد تا حقارت کشیده شدن انتخابات به دور دوم در روز بیست و ششم ماه مِی، تن در دهد. تازه ترین مورد از کشیده شدن انتخابات به دور دوم در انتخابات سال 2005 رخ داد که در نهایت به پیروزی آقای احمدی نژاد انجامید. یک دیپلمات خارجی مقیم ایران می گوید اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، روحانی بازی را خواهد باخت.