فشار اسرائیل برای افزایش نقش واشنگتن در جنگ سوریه

 گروه جهادی دولت اسلامی [گروه تروریستی داعش] فعالانه در نزدیکی اسرائیل یعنی در سوریه حضور دارند- اما این گروه نگرانی مهم رهبران اسرائیلی نیست. نگرانی اصلی رهبران اسرائیلی حزب الله لبنان و متحد بشار اسد در سوریه و حامیان آنها، ایران، است. مدت ها دونالد ترامپ رئیس جمهور سوریه تاکید کرده است که نابودی داعش یکی از اولویت های مهم آمریکا در سوریه است. زمانی که رئیس جمهور آمریکا آخر این هفته به اسرائیل بیاید، احتمالا از وی خواسته می شود رویکرد متفاوتی را درباره درگیری های سوریه اتخاذ و به محافظت از اسرائیل کمک کند.

آوی دیچر رئیس کمیته روابط خارجی و دفاعی پارلمان [کنست] اسرائیل و رئیس سابق آژانس امنیت داخلی شین بت در این خصوص گفت: داعش نابود می شود. آنها دیگر آن نیرو و توان نظامی سابق را ندارند. از طرف دیگر، ایران یک تهدید جدی منطقه ای است.

وی گفت، اگر این تهدیدی که اکنون در سوریه حضور دارد، اسرائیل را هدف بگیرد، جنگ رخ می دهد. اسرائیل ده سال قبل با حزب الله، یک شبه نظامی شیعه در لبنان، به مدت یک ماه جنگید.

جامعه بین المللی بلندی های جولان را که اسرائیل پس از جنگ 1967 خاورمیانه آن را تصرف کرد، سرزمین اشغالی می داند. اما نخست وزیر بنیامین نتانیاهو از ترامپ خواسته است حاکمیت اسرائیل را بر آن به رسمیت بشناسد. یکی از مشاوران دونالد ترامپ گفت، وی تصمیم دارد تحریم های جدید سخت گیرانه ای علیه ایران اعمال کند که یکی دیگر از موضوعات مطلوب اسرائیل است.

نتانیاهو درباره دولت اسلامی و دیگر گروه های جهادی که در نزدیکی اسرائیل عملیات انجام می دهند- و سال گذشته موشک هایی را به سمت اسرائیل پرتاپ کردند- نیز نگران است. البته مرزهای اسرائیل همچنان برای چند دهه آرام هستند و نتانیاهو تصمیم دارد همین روند را ادامه دهد.

از نظر اسرائیلی ها، از زمان تغییر روند درگیری های سوریه در سال 2015 به نفع بشار اسد رئیس جمهور این کشور، این هدف آنها به خطر افتاده است. با کمک نیروی هوایی روسیه و ده ها هزار نیروی نظامی ایرانی و حزب الله، اسد برخی مناطق را از جهادگران و دیگر شورشیان بازپس گرفته است. مقامات اسرائیلی می گویند، ایران بر روی این پیروزی ها سرمایه گذاری می کند و تصمیم دارد پایگاه های نظامی و یک مسیر زمینی برای انتقال سلاح به حزب الله در لبنان ایجاد کند.

نتانیاهو از سوریهی رها از نفوذ ایران به عنوان چشم اندازی که محقق نمی شود، یاد می کند و می گوید هیچ اراده ای برای بیرون راندن ایران از سوریه وجود ندارد.

بلومبرگ در ادامه این مقاله نوشت: نتانیاهو نیز همانند دیگر رهبران خاورمیانه[غرب اآسیا] از جمله عربستان سعودی- که نخستین مقصد ترامپ در سفر منطقه اش است- از رویکرد سخت گیرانه تر ترامپ علیه ایران استقبال کرد. باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا توافق هسته ای را با ایران امضا کرد و تصمیم گرفت به اسد حمله نکند، اما ترامپ ماه پیش دستور داد چند موشک علیه ارتش سوریه شلیک شود.

البته با توجه به تاکید دولت آمریکا برای تمرکز بر بحران های داخلی، روسیه برای پایان دادن به جنگ سوریه، ابتکار عمل را در دست گرفته است. برهمین اساس نتانیاهو مسیرهای ارتباطی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را باز نگه داشته است و در دو سال گذشته بیش از هر رهبر دیگری در دنیا، به طور منظم با وی دیدار کرده است.

جدیدترین پیشنهاد روسیه درباره سوریه، ایجاد چهار منطقه عاری از تنش و درگیری در سوریه تحت نظارت نیروهای بین المللی است. یکی از آنها در جنوب یعنی منطقه ای است که بیشتر تحت کنترل اسرائیل است.

به گفته منابع نظامی اسرائیلی که خواستند هویت آنها فاش نشود، اسرائیل با این پیشنهاد مخالف نیست، اما خواهان دخالت یک میانجی صادق است تا بر اجرای آن نظارت کند. آمریکا- نزدیک ترین متحد اسرائیل- مناسب ترین گزینه برای این کار و یکی از علت های اعمال فشار رهبران اسرائیل برای افزایش نقش آمریکا در سوریه است.

دولت ترامپ تا کنون به طور علنی با این ابتکار عمل روسیه مخالفت یا موافقت نکرده است.

هرچند تا کنون اسرائیل حملاتی علیه مواضع داعش در سوریه داشته است، به ویژه پس از حمله این گروه به سربازان اسرائیلی در بلندی های جولان، اما در اکثر حملات مستقیم نظامی اش به سوریه مواضع حزب الله- متحد اسد- نه جهادگران سنی را هدف قرار داده است. اسرائیل در حملات هوایی اش انتقال سلاح به حزب الله را هدف قرار داده است.

به گفته برخی مقامات اسرائیلی، با تغییر روند درگیری های سوریه به نفع اسد، اسرائیل به برخی شورشیان سنی از طریق تهیه غذا و درمان آنها، کمک کرده است.

دیدگاه گسترده در اسرائیل این است که جنگ دیگر با حزب الله، که زرادخانه ای بیش از صدهزار راکت در لبنان دارد، اجتناب ناپذیر است و اگر این گروه شبه نظامی شیعه در جنوب سوریه نفوذ کند، پیروزی بر آن دشوارتر می شود.