زمان ازسرگیری مذاکرات ژنو اعلام شد

 «استفان دی‌میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، دوشنبه در یک پیام ویدیویی از ژنو به شورای امنیت، اعلام کرد، برای نخستین بار تمام طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه، حتی گروه‌های پراکنده شده معارضان، توافق کرده‌اند که در گفت‌‌وگوهای تخصصی برای تدوین یک قانون اساسی جدید سهیم شوند.

دی‌میستورا گفت که خشنود است همه طرف‌ها با انجام هفتمین دور گفت‌وگوهای سیاسی که او برای ماه ژوئن (خرداد- تیر) برنامه‌ریزی کرده است، موافقند.

این مقام سازمان ملل با بیان اینکه باز هم «اخبار خوب» دارد، گفت پس از نشست «آستانه» و توافق سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای آتش‌بس در «مناطق امن» اعلام‌شده، به میزان قابل توجهی از خشونت‌ها و بمباران‌های هوایی کاسته شده است.

با این حال او تأکید کرد که هنوز در سایر مناطق همچون حما، حمص و دمشق مواردی از بمباران و انواع خشونت‌ها مشاهده شده است.

دی‌‌میستورا افزود: «هدف ما آتش‌بس فراگیر در تمام مناطق است و نه فقط در مناطق امن.»

فرستاده ویژه سازمان ملل هفته گذشته در طول آخرین دور گفت‌وگوهای سیاسی به شورای امنیت، گفت که شاهد «یک فرصت و نیاز برای تمرکز بر قانون اساسی و سایر موارد قانونی» بوده است.

وی تأکید کرد که قرار نیست سازمان ملل یک قانون اساسی برای سوریه تدوین کند زیرا این فقط در حوزه صلاحیت و حق مردم سوریه است.

بر اساس قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت، طرفین درگیر در نبردهای سوریه باید چارچوبی شامل سه حوزه بحث را دنبال کنند: اداره کشور، قانون اساسی و انتخابات.