ملک سلمان، ترامپ را به بازی گرفت

 شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد حمله ی تروریستی اخیر در منچستر یادآور حقیقتی هولناک بود که تروریسم وهابی همچنان پابرجاست و سفر دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه بار دیگر نشان داد چگونه عربستان سعودی ، کشوری که در مرکز گسترش این گونه از تروریسم قرار دارد موفق شده از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده، دیگران را متهم کند.  

 

به گزارش سی ان ان، حقایق بسیاری وجود دارد که ثابت می کنند رژیم آل سعود بیش از 5 دهه است که دارد برداشت متعصبانه و تنگ نظرانه خود را از اسلام تبلیغ می کند. برداشتی که از ابتدا هم در هیچ جای دیگر دنیای اسلام یافت نمی شد. اسامه بن لادن و 15 تن از تروریست هایی که عملیات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 را در خاک آمریکا اجرا کردند اهل عربستان سعودی بودند. همچنین از یکی از نامه های الکترونیکی هیلاری کلینتون ، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا که به بیرون درز پیدا کرد به این موضوع پی بردیم که رژیم سعودی به همراه قطر در سال های اخیر کار پشتیبانی مالی و لجستیکی پنهانی از داعش و دیگر گروه های افراطی سنی را در منطقه به عهده داشته اند. اتباع سعودی پس از تونس بزرگترین گروه جنگجویان خارجی را تشکیل می دهند که دارند برای داعش می جنگند. برخی برآوردها نشان می دهند بزرگترین گروه تروریست های داعش که در عملیات عراق شرکت دارند اهل عربستان سعودی هستند.  داعش در باورهای خشک و متعصبانه وهابی های عربستان سعودی از اسلام ریشه دارد. همانگونه که خالد الکلبانی ، امام جماعت پیشین مسجد اعظم مکه سال گذشته گفت: « داعش از اصول و عقاید ما سوء استفاده کرد. اصولی و عقایدی که در کتاب های ما به چشم می خورد. ما هم از همین مکتب پیروی می کنیم اما شکل تصفیه و تعدیل شده ی آن را به کار می گیریم.» 

 

پول و منابع مالی سعودی ها دارد اسلام را در اروپا هم دستخوش تحول می کند. گزارش دستگاه های اطلاعاتی آلمان نشان می دهد خیریه های نزدیک به دستگاه های دولتی عربستان ، قطر و کویت دارند مساجد ، مدرسه ها و امامان جماعت را تامین مالی می کنند تا شاخه ی بنیادگرایانه و متعصبانه ی اسلام را در سرتاسر آلمان تبلیغ و ترویج کنند. در کوزوو بنا به گزارشی که کارلوتا گال سال گذشته در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد نزدیک به 500 سال سنت پیروی از اسلام میانه رو در حال نابودی است. امام هایی که آل سعود آنان را آموزش داده از پایگاه های خود دارند بر برتری قانون شریعت و نیز ایده های جهاد خشونت آمیز تاکید و چنین ایده هایی را تبلیغ می کنند.

رژیم سعودی پیگیری بسیاری از اقدام های تندروانه خود را متوقف کرده و اصلاح طلبی جوان و ماجراجو با نام محمد بن سلمان ، جانشین ولیعهد دارد ایده های تازه ای را به کار می بندد و به نظر می رسد فردی عملگرا باشد. اما تغییر و تحول و اصلاحات در سیاست های عربستان تاکنون بیشتر در اتخاذ سیاست های اقتصادی نو نمود پیدا کرده و از تشکیلات قدرتمند مذهبی خود فاصله نگرفته است. 

 

اواخر هفته ی گذشته، دونالد ترامپ در سخنانی که در جمع سران کشورهای عربی ایراد کرد به نظر می رسید دارد مشکل اصلی را هدف می گیرد. وی گفت: « نمی توان سخنی از ریشه کن کردن این تهدید به میان آورد مگر دولتی را که از تروریست ها پشتیبانی می کند نام ببریم. کشوری که به تروریست ها پناه می دهد، آنان را تامین مالی می کند و پایگاه اجتماعی لازم را برای آنان فراهم آورد تا نیروهای تازه نفس جذب کنند.»

 

اما در ادامه مشخص شد ترامپ درباره کشور میزبان یعنی عربستان سعودی سخن نمی گوید بلکه روی سخن وی با ایران است. 

 

ایران شاید از برخی بازیگران بد منطقه ای پشتیبانی کند اما نام بردن از این کشور با نام منبع تروریسم افراطی کاملا نادرست است.  

 

بر اساس بررسی که پایگاه داده های تروریسم جهانی انجام داده 94 درصد از قتل هایی را که بدست تروریست های اسلامگرا بین سال های 2001 تا 2015 اتفاق افتاده ، القاعده ، داعشی های وهابی و سلفی های سنی طراحی و اجرا کرده اند. ایران نه تنها از این گروه ها پشتیبانی نمی کند بلکه دارد با آنان می جنگد. تقریبا همه اقدام های تروریستی که در غرب اتفاق افتاده به نوعی با عربستان سعودی در ارتباط بوده است.  این در حالی است که هیچ یک از اقدام های تروریستی ارتباطی با ایران ندارند. ترامپ همان مسیری را برای مقابله با تروریسم در پیش گرفته است که سعودی ها می خواهند. مسیری که هر گونه سرزنش و تقصیری را از عربستان زدوده و همه ی قصور را گردن ایران می اندازد.

 

سعودی ها مذاکره کنندگان بی تجربه ی دولت ترامپ را با تنش زایی ، توافقنامه های تسلیحاتی و کمک های خیریه به صندوقی جهانی برای زنان که ایوانکا ترامپ مسئولیت آن را دارد مات و مبهوت کردند. این در حالی است که ترامپ در سال 2016 در پیامی توئیتری از بنیاد کلینتون خواسته بود « پول های کلانی را که از عربستان سعودی گرفته پس بدهد زیرا سعودی ها زنان را به بردگی می گیرند و همجنس بازان را می کشند.»  

 

کوتاه سخن اینکه آل سعود، ترامپ را به بازی گرفت. آمریکا هم اکنون سیاست عربستان سعودی را در خاورمیانه به رسمیت شناخته است، سیاستی که به مقابله ی بی امان با مسلمانان شیعه و متحدان آنان در منطقه می پردازد. چنین سیاستی واشنگتن را درگیر جنگ فرقه ای بی پایانی می کند که بی ثباتی را در منطقه بدنبال خواهد داشت و روابط آمریکا را با کشورهایی همچون عراق که خواهان روابط خوب با هر دو طرف ماجرا هستند پیچیده تر می کند. اما مهم تر از همه، چنین سیاستی برای برطرف کردن تهدید فزاینده و مستقیمی که آمریکایی ها را هدف قرار داده یعنی تروریسم وهابی و جهادی ، هیچ سودی ندارد. تصور می شد سیاست خارجی ترامپ قرار است آمریکا را در صدر قرار بدهد نه عربستان سعودی را.