به خطر افتادن موقعیت ترزا می در انتخابات

 جدیدترین نظرسنجی‌های به عمل آمده در انگلیس که نخستین مورد پس از حادثه تروریستی سالن کنسرت منچستر آرنا به حساب می‌آید، نشان دهنده کم شدن فاصله حزب محافظه‌کار انگلیس به ریاست "ترزا می"، نخست وزیر این کشور، در مقایسه با حزب کارگر به ریاست "جرمی کوربین" است.

 

حادثه تروریستی شهر منچستر موجب شد حزب ترزا می دیگر جایگاه یک ماه قبل خود را در نظرسنجی‌ها نداشته باشد و حالا پیروزی آن بر حزب کارگر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. در چهار نظرسنجی به عمل آمده این هفته، اختلاف حزب محافظه‌کار و حزب کارگر به 2 تا 6 درصد کاهش یافته است. انتخابات پارلمانی انگلیس 8 ژوئن (18 خرداد) برگزار می‌شود و اختلاف دو حزب اصلی این کشور به کمترین سطح ممکن از زمانیکه ترزا می پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام را داد، رسیده است.

 

"جان کورتیس"، استاد علوم سیاسی در دانشگاه استرثکلاید شهر گلاسکو، در این باره گفت: هنوز هم پیروزی ترزا می در انتخابات سراسری هفته آینده بیش از دیگر رقبا محتمل است؛ اما سوال اصلی اینجاست که وی با چه میزان آرا موفق به پیروزی می‌شود و اساسا به نظر نمی‌آید بتواند اکثریت کرسی‌های مورد نظر خود را در پارلمان به دست آورد. او برای اجرایی کردن طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) نیازمند تصاحب بیشترین کرسی‌های پارلمان است.

 

زمانیکه ترزا می پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام را ارائه کرد، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد وی قادر است همانند "مارگارت تاچر"، دست‌کم به 144 کرسی پارلمان دست پیدا کند. عده‌ای نیز پیش‌بینی کردند ترزا می می‌تواند رکورد "تونی بلر" با 179 کرسی را هم پشت سر بگذارد؛ اما گذشت زمان و وقوع حادثه تروریستی منچستر این پیش‌بینی‌ها را با مشکل مواجه کرد بطوریکه اکنون پیروزی حزب محافظه‌کار در برابر حزب کارگر نیز با تردید همراه شده است.