بی‌توجهی ترامپ به تعیین مشاوران علمی، امنیت ملی را به خطر می‌اندازد

نشریه آمریکایی «فارن پالسی» در گزارشی نوشت ناکامی و عدم انتصاب مشاوران علمی برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، امنیت ملی این کشور را در معرض خطر قرار داده است.

بر اساس این گزارش، 4 ماه از شروع ریاست ترامپ می گذرد اما او در انتصاب حتی یک فرد برای شورای علمی عالی رتبه خود ناکام مانده و این امر منجر شده است که برای اولین بار در تاریخ اخیر، کاخ سفیدی روی کار بیاید که فاقد تیمی از مشاوران فنی عالی رتبه باشد.

آخرین باری که کاخ سفید فاقد یک تیم از مشاوران علمی ارشد بود، مربوط می شود به زمانی که «ریچارد نیکسون» رئیس جمهور اسبق آمریکا مشاوران علمی خود را به دلیل اینکه به وی نصیحت می کردند و نیکسون نصیحت را دوست نداشت و همچنین به دلیل عدم حمایت آنها از برنامه دفاع موشکی اش اخراج کرد. 

 در حال حاضر، شورای مشاوران علمی و فنی رئیس جمهور آمریکا به طور معمول شامل محققان عالی رتبه، تکنولوژیست و سایر متخصصانی می شود که خارج از زمان کاری خود، رئیس جمهور آمریکا را درباره مسائل مختلفی از امنیت سایبری گرفته تا فیزیک هسته ای، چه در قالب گزارش های محرمانه و غیر محرمانه و چه در قالب جلسات، راهنمایی می کنند.

با این حال، دولت فعلی آمریکا هیچ تمایلی برای انتصاب مشاوران جدید از خود نشان نداده است چه برسد به این که به پر کردن پست های علمی و فنی در سراسر دولت خود بپردازد و حتی در حال حاضر، دفتر سیاست علمی و فناوری کاخ سفید نیز به قوه مجریه در آمریکا مشاوره می دهد، فاقد مدیر است.

فارن پالسی به نقل از دانشمندان و مشاوران سابق دولت آمریکا، فقدان وجود کارشناسان علمی در دولت آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم را بی سابقه توصیف کرد و نوشت هیچ نشانه ای از تمایل دولت ترامپ برای ایجاد شورای جدید مشاوران دیده نمی شود.

در زمان ریاست «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا، شورای علمی کاخ سفید شامل «اریک اشمیت» مدیر اجرایی گوگل و کارشناسان دانشگاهی در رشته های مختلفی مانند فیزیک و زیست شناسی می شد که اوباما این شورا را مدت زمان کوتاهی بعد از پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تشکیل داد و اعضای آن دسترسی قابل توجهی به اوباما داشتند.

با این حال کاخ سفید تحت ریاست ترامپ تاکنون خود را از جامعه علمی دور نگه داشته و به دلیل موضع خود در برابر قرارداد تغییرات آب و هوایی پاریس و کاهش بودجه آژانس های علمی مورد انتقاد قرار گرفته است.

«جان هولدرن» مدیر سابق دفتر سیاست های علمی و فناوری کاخ سفید که مستقیما با اوباما مشاوره می داد، بر این باور است که ناکامی ترامپ در تعیین شورای دانشمندان می تواند تاثیر مخربی روی امنیت ملی آمریکا داشته باشد زیرا فضای امنیت ملی آمریکا پر از موضوعات به شدت فنی است.