انتقاد شدید قانونگذار آمریکایی از اقدام ترامپ در تبادل شماره تلفن با سران جهان

به نقل از هیل، «تد لیو»، عضو دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، امروز (چهارشنبه) با انتشار پیامی توئیتری، اقدام غیردیپلماتیک «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور، را در تبادل شماره تلفن همراهش با سران برخی کشورهای جهان، «بسیار احمقانه» خواند. 

 

امروز برخی رسانه‌ها گزارش دادند که ترامپ در ادامه اقدامات جنجال‌برانگیز خود شماره تلفن همراه خود را در اختیار تعدادی از سران کشورهای جهان –از جمله جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه قرار داده و از آنها خواسته است اگر کاری با وی داشتند، مستقیما با این شماره تماس بگیرند.  

 

این اقدام ترامپ که خلاف عرف دیپلماتیک است باعث افزایش نگرانی‌ها درخصوص احتمال افشای اطلاعات محرمانه امنیتی و جاسوسی دیگر کشورها شده است. 

 

خبرگزاری آسوشیتد پرس، سه‌شنبه گزارش داد ترامپ شماره تلفن همراه خود را در اختیار سران کشورهای مکزیک و کانادا قرار داده است. اکنون کارشناسان امنیتی بیم آن دارند که سازمان‌های جاسوسی کشورهای دیگر با استراق سمع مکالمات تلفنی ترامپ، به اطلاعات مهم امنیتی دست یابند.  

 

تصمیم ترامپ برای برقراری تماس با سران جهان از طریق تلفن همراهش خلاف عرف دیپلماتیک محسوب می‌شود. این تماس‌ها معمولا باید از طریق خطوط تلفن با امنیت بسیار بالا که برای این منظور در نظر گرفته شده است، صورت بگیرد.