اطلاعات ارتش پاکستان پشت پرده حمله کابل

نهادهای امنیتی افغان حمله روز گذشته در کابل که 100 کشته و 400 زخمی برجا گذاشت را کار شبکه حقانی با همکاری سازمان اطلاعات ارتش پاکستان اعلام کردند.

اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان نیز در واکنش به حمله کابل طی سخنانی در تلویزیون ملی افغانستان، مردم این کشور را به بسیج ملی فرا خواند.

وی اعلام کرد که حکومت افغانستان پس از مشاوره با رهبران سیاسی، جهادی، بزرگان قومی، نمایندگان افغان در نظر دارد تا فرمان اعطای صلاحیت‌های ویژه‌ به نیروهای امنیتی افغان در مبارزه با تروریسم را صادر کند.

رئیس جمهور افغانستان گفت: «من به همه ملت، علما، بزرگان سیاسی، شورای ملی، رسانه‌ها، زنان، جامعه مدنی و جوانان خطاب می‎کنم که در این بسیج ملی در کنار حکومت منتخب خود بیاستند و علیه دشمنان افغانستان صف واحد و منظم تشکیل دهند».

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتظار می‌رود تا برای اعطای صلاحیت‌های ویژه به نیروهای امنیتی افغان نشستی در کابل برگزار شود.

حمله خونین کابل واکنش‌های گسترده‌ جهانی را نیز در پی داشت و بسیاری از سران و رهبران کشورهای جهان این حمله تروریستی را محکوم کردند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در تماس با اشرف غنی ضمن محکومیت این حمله گفت که حکومت و مردم آمریکا در کنار مردم افغانستان هستند.

چراغ‌های برج «ایفل» در فرانسه نیز شب گذشته برای ابراز همدردی با مردم افغانستان و بازماندگان حمله کابل خاموش شدند.

«هیلدالغو» شهردار پاریس گفت: ما با خاموش کردن چراغ‌های برج ایفل تلاش کردیم تا همدردی خود با کابل را ابراز کنیم.

راه‌های منتنی به محل حادثه این حمله هنوز مسدود هستند و خبرنگاران نیز اجازه نیافته‌اند تا از محل انفجار دیدن کنند.

وضعیت شهر کابل نیز در حالت اضطراری است، مردم همچنان وحشت زده‌اند و تیم‌های امداد در حال آواربرداری ساختمان‌های تخریب‌شده هستند.