واکنش شرکت‌های کوچک آمریکایی از تصمیم ترامپ برای خروج از توافق پاریس

انتشار اخبار مربوط به اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خارج کردن واشنگتن از توافق بین‌المللی پاریس درباره تغییرات اقلیمی موجب خرسندی صاحبان کسب و کارهای کوچک و تجارت‌های خرد در ایالت اوهایوی آمریکا شد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش کرد، گرچه شرکت‌های چندملیتی همچون دیسنی، گلدمن ساش و آی بی ام با این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای عقب‌نشینی از توافق بین‌المللی اقلیمی پاریس مخالف بودند اما تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک در سراسر این کشور از این تصمیم خوشحال شدند که ترامپ منافع تجاری آمریکا را در اولویت قرار داده است.

طبق این گزارش، در «میشیگان»، «اوهایو» و میسوری، بسیاری از تجارت‌های خرد گزارش کردند که صرفنظر از آنچه در واشنگتن در حال رخ دادن است، فروش‌ آنها بهتر شده است و نیروی کار نیز افزایش داشته است.

این روزنامه آمریکایی نوشت، اقدام ترامپ در خارج کردن آمریکا از توافقی که به امضای 195 کشور جهان رسیده است، موجب باز شدن شکفی میان شرکت‌های کوچکتر و برخی از بزرگترین شرکت‌های آمریکا شده است.

درست ساعاتی بعد از انتشار این خبر که ترامپ از توافق پاریس کناره‌گیری کرده است، دهها شرکت بزرگ از جمله جنرال الکتریک، فیس‌بوک و مایکروسافت با این تصمیم اعلام مخالفت کردند و دو مدیر اجرایی ارشد نیز از شورای مشاوره تجاری رئیس‌جمهور آمریکا استعفا کردند.

با اینحال بسیاری از رهبران شرکت‌های کوچک در میانه غربی آمریکا از این تصمیم خرسند شدند. برای آنهایی که بیش از آنکه دغدغه جهانی تشعشات گازهای گلخانه‌ای را داشته باشند، نگران اقتصاد محلی هستند، عقب‌نشینی از توافق پاریس یک تصمیم اساسی بود که رئیس‌جمهور کشور آمریکا که توافق خوب را از توافق بد تشخیص می‌دهد، اتخاذ کرده است.

این گزارش ادامه داد، از نظر مدیران شرکت‌های کوچک، اینکه رئیس‌جمهور آمریکا مقابل رهبران اروپا و چین با جدیت سخن می‌گوید، یادآور دلیلی است که به ترامپ رأی دادند.

طبق این گزارش، رهبران شرکت‌های کوچک و محلی آمریکا می‌گویند که همچنان حامی ترامپ هستند ولی مدیران شرکت‌های بزرگ آمریکا سعی می‌کنند از ترامپ دوری کنند به طوریکه «الون ماسک» مدیر اجرایی «تلسا» و «رابرت ایگر» مدیر ارشد دیسنی هر دو روز پنجشنبه از شورای مشاوران اقتصادی ترامپ استعفا کردند.

ماسک تصریح کرد: «تغییرات اقلیمی حقیقت دارد. خروج از توافق پاریس برای آمریکا و یا جهان خوب نیست».