موضع آمریکا در قبال اختلاف قطر و عربستان

هدر ناوئرت در کنفرانسی خبری گفت: واشنگتن از اینکه قطر مدت زمان زیادی میزبان حضور ما در آن کشور است و به ما در اجرای تعهداتمان جهت امنیت منطقه  کمک می کند، از این کشور تشکر می کند، وزارت دفاع نیز در این باره اظهاراتی داشته است. ما تصمیم نداریم مواضع خود را در قبال قطر یا مواضعمان را درباره حضورمان در قطر تغییر دهیم،  همه شرکای ما باید برای کاهش تنش همکاری کنند.

وی افزود: در مراسم امضای توافقنامه تسلیحاتی در ریاض رئیس جمهور و وزیر امور خارجه حضور داشتند، ارزش این توافقنامه صد و ده میلیارد دلار است. در واقع این توافقنامه به معنی موافقت با توسعه قدرت نظامی طرف مقابل است . البته من کارشناس مسائل نظامی نیستم و سئوالات تخصصی را باید از وزارت دفاع پرسید اما هدف در این توافق حمایت  بلند مدت از عربستان و منطقه ای است که با تهدیدات ایران مواجهند. ما معتقدیم چنین توافقنامه های توانایی عربستان را جهت ایفای نقش در زمینه مبارزه با تروریسم و عملیات منطقه ای افزایش می دهد ، افزایش توانمندی این کشور در این زمینه ها می  تواند سبب کاهش مشکلاتی شود که ممکن است  برای ارتش آمریکا در این منطقه حاصل شود، در نتیجه ما چنین توافقاتی را مثبت تلقی می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما دوستانمان را در منطقه تشویق کنیم تلاش بیشتری داشته باشند تا مجبور نشویم بار سنگین تداوم مشکلات در این منطقه را متحمل شویم. آمریکا به شراکتش با عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج (فارس) پایبند است.