وزیر خارجه بحرین: قطر باید از ایران دور شود

وزیر خارجه بحرین قطر را مسئول شکست تلاش‌های کویت برای میانجیگری دانست.

«خالد بن احمد آل خلیفه» گفت اگر میانجیگری‌ای که «صباح الاحمد جابر الصباح» برای مهار بحران ایجاد شده در خلیج فارس به شکست منتهی شود، قطر مسئول این شکست خواهد بود.

وزیر خارجه بحرین که با روزنامه «الشرق الأوسط» مصاحبه کرده است، در چرایی این گفته خود افزود: «برای اینکه قطری‌ها به امیر کویت فرصت نداده‌اند تا همه مسائل را روی یک میز قرار دهد؛ آن‌ها به همه تعهدات خود و آخرین آن، بیانیه ریاض پایبند نبودند.»

این مقام بحرینی تصریح کرد که کشورش بیشتر از همه از نحوه تعامل قطر آسیب دیده است.

خالد بن احمد اظهار داشت که بحرین از توطئه قطر علیه خود، از حمایت دوحه از افراد تخریبگر و سازمان‌هایی که دولت منامه را هدف قرار می‌دهند، گرفته تا تبلیغات رسانه‌ای قطر رنج می‌برد.

وی همچنین مدعی شد که برای بازگشت به روابط با قطر، این کشور باید سیاست‌های خود را اصلاح کند و از ایران، دشمن درجه یک کشورهای عربی خلیج فارس دور شود؛ دشمنی که علیه این کشورها توطئه می‌کند تا بر آن‌ها سیطره پیدا کند.

وزیر خارجه بحرین افزود، موضع منامه در این مورد مطابق موضع ریاض است.

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات عربی متحده روز گذشته نیز اعلام کرد که کار قانع کردن قطر به تغییر مسیرش به بن بست رسیده است؛‌ امری که نشان از وخیم‌تر شدن بحران روابط چند کشور عربی خلیج فارس با قطر دارد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر دوشنبه این هفته به بهانه حمایت قطر از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند.

کشورهای کمور و موریتانی نیز (به فرمان عربستان سعودی) روابط خود با قطر را قطع کرده‌اند.

 عربستان برخی شروط از جمله قطع روابط قطر با ایران، اخراج رهبران حماس از دوحه و توقف حمایت از اخوان‌المسلمین مصر را برای ازسرگیری روابط با قطر تعیین کرده است.

از سوی دیگر، پارلمان ترکیه روز گذشته با طرح دولت این کشور مبنی بر استقرار نیرو در قطر موافقت کرد.