تناقض در مواضع ترامپ با وزیر خارجه آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی متناقض با مواضع وزیر خارجه‌اش از اقدام برخی کشورهای عربی در محاصره قطر استقبال کرد.

 
دونالد ترامپ در ساعات پایانی روز جمعه، محاصره اخیر قطر توسط کشورهای همسایه را اقدامی موفقیت‌آمیز توصیف کرد که در نتیجه سفر اخیر او به منطقه خاورمیانه میسر شده است. 

وی در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور رومانی گفت: «متأسفانه، کشور قطر در طول تاریخ از جمله عوامل تأمین مالی تروریسم، در سطحی بسیار بالا بوده است.»

ترامپ اضافه کرد: «کشورها گرد هم آمدند و با من درباره مقابله با قطر به دلیل رفتارهای این کشور صحبت کردند. بنابراین ما بایستی تصمیم می‌گرفتیم. آیا ما راه ساده را انتخاب می‌کنیم یا در نهایت، اقدام دشوار اما لازم را انجام می‌دهیم؟ ما بایستی تأمین مالی تروریسم را متوقف کنیم.»

این اظهارات ترامپ درست چند ساعت بعد از اظهارات رکس تیلرسون مطرح می‌شد که خواستار پایان محاصره قطر شده بود. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: «ما از عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر می‌خواهیم به این محاصره پایان بدهند...»

تیلرسون اضافه کرد: «این محاصره فعالیت‌های تجاری آمریکا و سایر کشورها در منطقه را مختل می‌کند و باعث ایجاد مشقت‌هایی برای مردم قطر و کسانی شده است که زندگی‌شان به تجارت با قطر وابسته است. این محاصره در اقدامات نظامی آمریکا در منطقه و حملات علیه داعش هم اخلال ایجاد می‌کند.»

عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی با متهم کردن قطر به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده‌اند. همسایگان عرب قطر، مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را هم به روی قطر بسته‌اند.

این تنش‌های بی‌سابقه بعد از آن بروز کرد که خبرگزاری رسمی قطر در اظهاراتی منتسب به امیر قطر ایران را «قدرتی بزرگ و ضامن ثبات در منطقه» خواند. قطری‌ها اعلام کردند که خبرگزاری این کشور هک شده بود.

برخی رسانه‌های بین‌المللی از جمله «تایم» بامداد شنبه تناقض در مواضع ترامپ با وزیر خارجه‌اش را مورد توجه قرار داده‌اند. این اولین بار نیست که تناقض در مواضع ترامپ با وزرای کابینه‌اش به سوژه رسانه‌ها تبدیل می‌شود.