وزیر امور خارجه آلمان : بحران قطر می تواند منجر به جنگ شود

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان در اظهار نظری در خصوص بحران رخ‌‌داده بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس گفته است که این بحران می‌تواند به یک جنگ بینجامد.

به نوشته العربیه، گابریل با این حال توضیح داده که هنوز فرصت برای جلوگیری از وقوع چنین جنگی وجود دارد.

دیپلمات بلندپایه آلمانی به دیدارهای اخیرش با وزرای خارجه ترکیه، قطر و عربستان و همچنین تماس‌های تلفنی با همتایان ایرانی و کویتی خود اشاره کرده و گفته که در مباحثات صورت گرفته، پیام نگرانی آلمان از وضعیت فعلی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس را به اطلاع طرف‌های مذاکره رسانده است. 

گابریل در خصوص برآیند این مذاکرات گفت: «حالا پس از مذاکرات این هفته، فهمیدم که چقدر شرایط جدی است ولی اعتقاد دارم که هنوز هم فرصت‌های خوبی برای پیشرفت وجود دارد.»

عربستان، امارات عربی متحده، بحرین و برخی از متحدینشان نظیر مصر، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند.

مقامات سعودی از قطر خواسته‌اند که از حمایت از گروه‌هایی چون اخوان‌المسلمین و حماس دست بردارد.

حریم هوایی این کشورها بر روی قطر بسته شده و عربستان از ارسال مواد غذایی به قطر خودداری می‌کند. اخیرا مقامات آمریکایی که دارای پایگاه نظامی در قطر هستند هم این کشور را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرده‌اند.

تلویزیون قطر این روزها با پخش تصاویری از نیروهای مسلح این کشور سعی دارد آمادگی این کشور را برای مقابله با هرگونه تهدید به رخ همسایگان عضو شورای همکاری خلیج فارس بکشد.