زمانبندی ترامپ برای ایجاد تغییرات در کاخ سفید

 دو مقام دولت آمریکا و سه مشاور مطلع و خارج از دولت گفتند دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور تا چهارم ژوئیه (سیزدهم تیر) برای ایجاد تغییرات در کاخ سفید که می تواند شامل برکناری رینس پریباس رئیس کارکنان کاخ سفید باشد، مهلت تعیین کرده است.

 

پایگاه اینترنتی آمریکایی «پولیتیکو» نوشت: ترامپ که قبلا نیز برای ایجاد تغییرات در کارکنان کاخ سفید مهلت تعیین کرده بود، در خصوص بررسی درباره روسیه با نظارت بیشتری روبرو شده است.

 

این وضعیت، موجب تشدید فشار بر گروه ترامپ در کاخ سفید شده است.

 

چند منبع آگاه گفتند ترامپ چند روز پس از آنکه ماه گذشته از نخستین سفر خارجی خود بازگشت، پریباس را در دفتر رئیس جمهور مقابل کوربی لِواندوفسکی مدیر قبلی مبارزات انتخاباتی خود و دیوید باسی معاون وی، تحقیر کرد.

 

این منابع افزودند ترامپ در حال بررسی برای حضور یافتن باسی در سمت معاون خود در امور کارکنان کاخ سفید و لواندوفسکی-که در خصوص روسیه هم تخصص دارد- در سمت مشاور ارشد کاخ سفید بوده است. اما ترامپ به این دو نفر گفته است تا زمانی که پریباس برای ایجاد تغییرات در کاخ سفید فرصت دارد، آنها به کاخ سفید ملحق نمی شوند.

 

مهلت چهارم ژوئیه که «روز استقلال» است با مهلت میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنا برای تصویب طرح مراقبت درمانی در این مجلس همزمان شده است. پریباس به سبب  اینکه بار نخست نتوانست در مجلس نمایندگان درباره این طرح رای بدست آورد مقصر اعلام شده است. این در حالی است که کاخ سفید و پل رایان رئیس مجلس نمایندگان در نهایت بار دوم توانستند آن را تصویب کنند.

 

صحبت هایی در مورد مهلت دادن ترامپ تا تاریخ چهارم ژوئیه در کاخ سفید وجود دارد ولی افراد خودی و نزدیک به رئیس جمهور غافلگیر نشده اند زیرا اغلب صحبت هایی در این باره وجود دارد که پریباس و کارکنان ارشد دیگر، برکنار خواهند شد.

 

نخستین مهلت ترامپ برای اخراج پریباس و بسیاری از کارکنان دیگر که ترامپ از «کمیته ملی جمهوریخواهان» به همراه خود به کاخ سفید آورده بود، صد روز پس از پایان آغاز به کار رئیس جمهور بود.

 

ترامپ سپس پس از بازگشت از سفر خارجی خود ایجاد تغییرات در «روز یادبود» را مد نظر قرار داد و تازه ترین مهلت هم که چهارم ژوئیه است.