تحریمهای آمریکا علیه روسیه را تلافی می کنیم

 دولت آلمان روز جمعه تهدید کرد که چنانچه لایحه تحریمهای جدید مجلس سنای آمریکا علیه روسیه، شرکتهای آلمانی را مشمول جریمه کند، به اقدام تلافی جویانه علیه آمریکا دست خواهد زد.

مجلس سنای آمریکا روز پنج شنبه با ۹۸ رأی موافق در برابر ۲ رأی مخالف، طرح جامع تحریمهای ایران و روسیه را به تصویب رسید. این لایحه قانونی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به روسیه در احداث خطوط لوله برای صادرات انرژی حمایت مادی ارائه می دهند، اقدامات تنبیهی درنظر می گیرد.

اما مقامات برلین نگران آن هستند که این تحریمهای جدید علیه روسیه راه را برای جریمه شرکتهای آلمانی و اروپایی که در پروژه «نورد استریم ۲» مشارکت دارند، هموار نماید؛ پروژه احداث خط لوله که گاز روسیه را از مسیر دریای بالتیک به اروپا صادر می کند.

در میان شرکتهای اروپایی که در پروژه مذکور فعالیت دارند، نام «گروه نفت و گاز وینترشل» آلمان، شرکت تجارت انرژی «یونیپر» آلمان، «رویال داچ شل» هلند، شرکت «اُ ام وی» اتریش و شرکت «اِنگی» فرانسه به چشم می خورد.

سخنگوی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان لایحه مجلس سنا را که برای لازم الاجرا شدن نیازمند تصویب مجلس نمایندگان و امضای رئیس جمهور آمریکاست، «اقدامی عجیب و غریب» خواند.

«استفن سیبرت» گفت: «اینکه تحریمهای وضع شده علیه روسیه به اتهام مداخله در انتخابات آمریکا، ممکن است شرکتهای اروپایی را مشمول جریمه کند، عجیب است.

وزیر اقتصاد آلمان نیز در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز گفت که در صورت حمایت دونالد ترامپ از این بسته تحریمها، برلین باید در مورد اتخاذ تدابیر متقابل بیاندیشد.

شایان ذکر است که واکنش تند مقامات برلین به لایحه تحریمهای روسیه در مجلس سنای آمریکا در حالی صورت می گیرد که روابط ترانس آتلانتیک به دلیل چرخشهای سیاست خارجی آمریکا و گفتمانهای تقابل جویانه ترامپ نسبت به اروپا با تنشهای عمیقی همراه شده است.