آمریکا باید از جنگ با ایران در شرق سوریه اجتناب کند

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در گزارشی نوشت که در هفته‌های گذشته جبهه جدیدی در سوریه شکل گرفته است. داعش در بیابان‌های شرق در مرزی عراق و شهر دیرالزور حضور دارد پیشتر از این منطقه به دلیل تمرکز در محورهای غربی غفلت شده است. به همین دلیل این منطقه به مرزی راهبردی در نزدیکی التنف تبدیل شده که نیروهای سوری و ایرانی‌های حامی آنان را علیه آمریکا قرار داده به طوری که درگیری‌های مستقیم در 3 منطقه متفاوت رخ داده است.

در این گزارش آمده است که ایران می‌کوشد تا مسیری که از این کشور تا دریای مدیترانه ادامه می‌یابد را امن کند. برخی در واشنگتن امیدوارند که دولت جدید آمریکا بتواند ایران را در مسیری که پیش رو دارد به عقب برانند و از شرق سوریه هم به عنوان محلی برای این اقدام یاد می‌کنند.

با این حال ایران ابتکار عمل‌هایی را به کار بسته است از جمله اینکه اطراف پایگاه نظامی آمریکا در مرز سوریه و اردن را به محاصره درآورده است تا به این وسیله دسترسی به مرز عراق و سوریه را ایمن کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که کشورهای اروپایی باید دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را تحت فشار بگذارند تا راهبردی را در این منطقه پیش بگیرد. این در شرایطی است که به نظر می‌رسد، مبارزه با نیروهای ایرانی در شرق سوریه موفقیتی به دنبال نخواهد داشت. ضمن اینکه این خطر را به همراه دارد که درگیری میان ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها اقدام علیه گروه تروریستی داعش را با شکست مواجه کند و نه تنها به صلح در سوریه کمک کند و نه در عراق.

اگر آمریکا می‌خواهد تا در سوریه سرمایه‌گذاری معناداری داشته باشد، باید این اقدام را دv بخش‌های جنوبی و شمالی که تحت تسلط دولت نیست، پیگیری کند به جای اینکه اجازه دهد که بلندپروازی‌های ژئوپلیتیک به سمت شرقی گسترش یابند.

در ماه‌های اخیر دولت سوریه کنترل مناطق مسکونی در شرق کشور را افزایش داده و این اقدام را به ویژه پس از پایان یافتن جنگ در دمشق و حلب صورت داده است.

برای دولت اسد کنترل مناطق شرقی که از لحاظ اقتصادی اهمیت دارند، مهم است چرا که از دسترسی مخالفان جلوگیری می‌کند و در دراز مدت نقش بازدارندگی تهدیدی استراتژیک خواهد داشت. برای ایران هم کنترل مرزهای عراق و سوریه اهمیت دارد تا به این ترتیب امنیت مسیری از تهران تا مدیترانه تامین شود.