طرح جدید مجلس سنا محدودیت‌های تسلیحاتی تازه‌ای علیه ایران اعمال می‌کند

روزنامه «جروزالم‌پست» در گزارشی به قلم «مایکل ویلنر» خبرنگارش در واشنگتن، نوشته است که طرح تحریمی تازه سنای آمریکا اولین گام در اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است.

ویلنر با بیان اینکه جمهوری‌خواهان هنگام امضای توافق هسته‌ای معتقد بودند که این توافق ایران را در وضعیت «آستانه هسته‌ای» قرار می‌دهد، می‌گفتند با چنین توافقی ایران بدون ساخت سلاح هسته‌ای از تمام مزایای داشتن بمب اتم بهره‌مند می‌شود.

در مقابل دموکرات‌ها می‌گفتند که توافق هسته‌ای صرفا مربوط به مسئله هسته‌ای است و می‌توان به مقابله با دیگر فعالیت‌های ایران ادامه داد و علیه تهران «تحریم‌های غیر هسته‌ای» وضع کرد.

جروزالم‌پست نوشته است: «این مواضع جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را در مسیری به پیش همسو کرد. "قانون 2017 مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران" ابتدای مسیر است.»

او با اشاره به اینکه دیگر دولتی در آمریکا وجود ندارد که مخالف وضع تحریم‌های تازه باشد و دولت کنونی در حال بررسی مجدد سیاست واشنگتن در قبال ایران است، می‌نویسند: «نتیجه این بررسی‌ها هرچه که باشد، به نظر می‌رسد چشم‌انداز کنگره بازگشت به دوران پیش از برجام باشد، یعنی زمانی که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان معمولا در برابر ایران متحده بوده و برای ابراز این اتحاد به ابزارهای تحریمی متوسل می‌شدند.»

وی افزود: «راهبردی که بر سر آن اجماع وجود دارد، حفظ توافقنامه در کوتاه‌مدت و مقابله با ایران در فضای "غیر هسته‌ای" است.»

طرح جدیدی که هفته گذشته در سنا تصویب شد و اکنون باید در مجلس نمایندگان و کاخ سفید بررسی و تائید شود، تحریم‌های گسترده‌ای علیه برنامه موشکی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وضع کرده و محدودیت‌های تسلیحاتی تازه‌ای علیه ایران اعمال می‌کند.