مهر: شب گذشته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان نشست دو روزه خود در وین، با تلاشها و فشارهای گسترده آمریکا، قطعنامه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کرد، اما برخلاف انتظار واشنگتن این قطعنامه آنچنان که کاخ سفید و تل آویو خواستارش بودند به دلیل آنکه با اجماع همراه نبوده، چندان محکم نیست.

پس از تصویب این قطعنامه " هیلاری کلینتون " وزیر امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که دولت متبوعش از این قطعنامه استقبال می کند.
در بیانیه کلینتون بدون اشاره به عدم اجماع در صدور این قطعنامه ادعا شده است: " جهان به صورتی متحد پیامی روشن برای ایران فرستاد مبنی بر اینکه شواهد ارائه شده در تازه ترین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، این کشور را عمیقا به دردسر انداخته است ".


از سوی دیگر " گلن دیویس " نماینده آمریکا در آژانس هم مدعی شد قطعنامه شورای حکام تمام چیزهایی را که دولت آمریکا در پی آن بود در خود دارد و در آن، هم به عدم همکاری کامل ایران و هم به ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی این کشور اشاره شده است.

" همچنین آلستر برت " مسئول خاورمیانه وزارت امور خارجه انگلیس ادعا کرد این قطعنامه نگرانی های جامعه بین المللی در مورد برنامه اتمی ایران را به صورت واضح بیان می کند.

موضع سئوال برانگیز روسیه

هر چند پیش از تصویب این قطعنامه روسیه بارها بر لزوم گفتگو برای حل موضوع هسته ای ایران تاکید کرده بود، اما شب گذشته وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در تدوین قطعنامه تازه شورای حکام در مورد ایران مشارکت داشته و طبیعتا به آن رای مثبت داده است.

روسیه ابراز امیدواری کرده است که این قطعنامه مبنایی برای حل اختلافات مربوط به برنامه هسته ای ایران فراهم کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است هدف تهیه کنندگان قطعنامه، محکوم کردن کسی نبوده است، بلکه آنها خواسته اند که بر ادامه مذاکرات تأکید کنند و تنشهایی را که اخیرا " به صورت مصنوعی " در مورد فعالیتهای هسته ای ایران ایجاد شده بود، کاهش دهند.


این در حالی است که ایران از صدور قطعنامه جدید شورای حکام و انتشار گزارش تازه آمانو ابراز ناراحتی کرده و گفته است که این قطعنامه نتیجه معکوس خواهد داشت.

علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس پس از تصویب قطعنامه در یک کنفرانس خبری گفت: " قطعنامه‌ هایی مانند آنچه در روز جمعه تصویب شد همیشه نتیجه معکوس داده است. این قطعنامه هم عزم ما را برای ادامه فعالیتهای مشروع اتمی جزم می‌کند ".

مقامات و رسانه های ایرانی در عین حال از اینکه به گفته آنها آمریکا نتوانسته است تمام موارد مورد نظر خود را در قطعنامه امروز بگنجاند اظهار خشنودی کرده اند.