واکنش روسیه به اقدام و تجاوز آشکار ائتلاف آمریکایی علیه سوریه

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه اعلام کرد که یکشنبه شب جنگنده های ائتلاف آمریکایی یک جنگنده سوری را هنگام عملیات علیه گروه تروریستی تکفیری داعش در منطقه الرصافه جنوب رقه، هدف قرار دادند که سرنگون و خلبان آن هم مفقود شد.
وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای سرنگونی هواپیمای سوری توسط جنگنده های ائتلاف آمریکایی را نقض آشکار قوانین بین المللی خواند. 
در بیانیه گفته شده است: روسیه در پاسخ به این اقدام و تجاوز آشکار ائتلاف آمریکایی علیه سوریه، اجرای تفاهم نامه همکاری با آمریکا در جلوگیری از بروز حوادث هوایی در سوریه را متوقف می کند.
در بیانیه همچنین خاطرنشان کرده است که هنگام حادثه سرنگونی هواپیمای سوری، هواپیماهای نیروی هوافضای روسیه در حال اجرای ماموریت جنگی در سوریه بودند. 
وزارت دفاع روسیه تاکید کرده است که فرماندهی ائتلاف آمریکایی از کانال ویژه ارتباطی میان پایگاه آمریکا در الدوید (اردن) و پایگاه روسی حمیمم در سوریه برای جلوگیری از وقوع حوادث هوایی در این کشور استفاده نکرده است.
به گزارش رسانه های روسی، بمب افکن سرنگون شده نیروی هوایی سوریه از نوع سوخو-22 بود و در منطقه رسافه در 30 کیلومتری جنوب شهر رقه سقوط کرد.
فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه در باره سقوط بمب افکن این کشور اعلام کرد: این تجاوز آشکار، تردیدی درباره حمایت آمریکا از تروریست ها باقی نمی گذارد و هدف ازاین جنایت هم تاثیرگذاری بر توان ارتش سوریه به عنوان تنها نیروی فعال و کارآمد در مبارزه با تروریسم است. 
این تجاوز زمانی انجام شد که ارتش سوریه و همپیمانان پیشرفت های مهمی در مبارزه با گروه تروریستی داعش در محورهای مختلف بادیه سوریه دارند. 
 آمریکایی بارها مناطق مسکونی را هدف حمله های سنگین خود قرار داده اند و در مواردی نیز همزمان با این اقدام ها، تروریست ها هم علیه ارتش سوریه وارد عمل شده اند.