یلیدریم خواستار استرداد هشت نظامی فراری به یونان شد

یلدریم که روز دوشنبه در جریان سفری رسمی عازم آتن شده است، پس از دیدار با نخست وزیر این کشور و در نشست رسانه ای مشترک با چیپراس همتای یونانی خود گفت که 'نمی خواهیم کودتاچیان به رابطه دو کشور ضربه بزنند.'
وی در رابطه با فرار نظامیان کودتاگر به یونان اظهار کرد: به تصمیم دادگاه یونان احترام می گذاریم ولی خواهان استرداد کسانی هستیم که آشکارا در کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه شرکت داشته اند.
 روابط آنکارا - آتن بر سر خودداری دولت یونان از تحویل هشت نظامی ترکیه که به دنبال کودتای نافرجام 15 جولای سال گذشته به یونان فرار کردند، با تنش رو به رو شده است.
این نظامیان سال گذشته پس از شکست کودتا با یک فروند بالگرد نظامی ترکیه به جزیره 'دده آغاج' یونان در دریای اژه متواری شده و در خاک کشور یونان اعلام پناهندگی کردند. 
ترکیه یک ماه پیش در پی رد درخواست استرداد این نظامیان پناهنده، یونان را کشور حامی کودتاگران خواند و درباره خودداری یونان از استرداد هشت نظامی متهم کودتای سال گذشته میلادی ترکیه اعلام کرد که این تصمیم روابط دو جانبه ترکیه با یونان و همچنین تلاش های مشترک دوجانبه در مسایل منطقه ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
نخست وزیر ترکیه در ادامه بیان کرد: متاسفانه اتحادیه اروپا پس از کودتای نافرجام 15 جولای سال 2016 ترکیه و همچنین در روند همه پرسی اصلاحات قانون اساسی، نگرش و رویکردی منفی نسبت به ترکیه در پیش گرفت.
وی با تاکید بر این که این موارد هیچ کمکی به توسعه مثبت روابط دو طرف نخواهد کرد، گفت: اتحادیه اروپا و ترکیه با چشم انداز جدید٬ خواهان یک شروع جدیدی در روابط هستند.
یلدریم در ادامه مساله قبرس را هم برای ترکیه و هم برای یونان موضوعی مهم ولی قابل حل دانست و افزود: راه حل این مساله باید عادلانه باشد و زمینه وجود حکومت عادلانه را فراهم سازد. 
وی تاکید کرد: راه حل مساله قبرس باید بتواند امنیت مردم را هم در بخش تُرک نشین و هم یونانی نشین این جزیره تضمین کند.
 بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در راس یک هیات بلند پایه شامل محمد موذن اوغلو وزیر کار و امنیت اجتماعی، احمد ارسلان وزیر دریانوردی، ترابری و ارتباطات و برات آلبایراک وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه به دعوت الکسیس سیپراس همتای یونانی خود به آتن پایتخت یونان سفر کرده است.