به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "کاترین اشتون" رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته از ایران درخواست کرد تا پیشنهاد گفتوگو درباره برنامه هستهای خود را بپذیرد.

در بیانیه وی آمده: من از ایران یکبار دیگر درخواست می‌کنم تا به پیشنهادهای من و گروه ۶(آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس بعلاوه آلمان) پاسخ مثبت دهد.

اظهارات اشتون پس از تصویب قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که " نگرانی عمیق " در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نشان داده بودند، مطرح شد.

قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در وین به تصویب رسیده است اعلام می‌کند که ایران و آژانس باید گفت‌وگوهای خود را تقویت کنند.

اشتون در حالی به ایران پیشنهاد داده که مذاکره او و گروه ۵ + ۱ را بپذیرد که این در شرایطی است که غرب مدام در پیشنهادهای مذاکره با ایران پیش شرط تعیین می‌کند.

ایران در کارنامه عملکرد خود اثبات کرده که همیشه به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است اما اشتون در بیانیه خود از تهران درخواست کرده است که بدون هرگونه تعلل به تعهدات مرتبط به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌نویس تعدیل شده قطعنامه قدرت‌های غربی علیه ایران را بدون اجماع به تصویب رسانید.

بنابراین گزارش، کوبا و اکوادور به این قطعنامه رای منفی دادند و اندونزی نیز به این قطعنامه رای ممتنع داد.

آمریکا و برخی از همپیمانان این کشور بارها ایران را به ساخت سلاح هسته‌ای متهم کرده‌اند که ایران تمامی این اتهامات را رد کرده و تأکید کرده که برنامه هسته‌ای صلح آمیز دارد.

اشتون ماه گذشته نامه‌ای به ایران فرستاد و خواستار مذاکره با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور شد اما همچون بارهای پیش برای مذاکره با ایران پیش شرط تعیین کرده‌اند و ایران نیز اعلام کرده است که تنها بدون پیش شرط وارد مذاکره می‌شود.

سرویسهای دیپلماتیکی اعلام کردهاند که در حال آماده شدن برای تحمیل تحریمهای جدید علیه ایران هستند و در اینباره در جلسه اول دسامبر سال جاری میلادی وزرای خارجی اروپا، بحث و گفتوگو میکنند.