هیچ چیز در دوران جدید سعودی بعید نیست

 عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه نوشت: با در نظر گرفتن مسائل مختلف از جمله کاهش بهای نفت و جنگ عربستان در یمن باید گفت ولیعهد جدید عربستان با چالش ها و مشکلات زیادی روبه رو است که مهم ترین آن تعیین جانشین ولیعهد است؛ پستی که پس از ارتقای او به ولیعهدی خالی مانده است.

لزوم تعیین فوری جانشین ولیعهد

اگر خبرهای مبنی بر اینکه ملک سلمان حال خوبی ندارد، صحیح باشد و اینکه احتمالا تا چند ماه دیگر به نفع پسرش از تخت سلطنت کنار خواهد رفت، باید این منصب در سریع ترین زمان ممکن پر شود.

با این اوصاف سوال این است: آیا محمد بن سلمان یکی از برادرانش به ویژه خالد را که سفیر عربستان در واشنگتن است به عنوان جانشین ولیعهد تعیین خواهد کرد یا یکی از نزدیکان و هوادارنش از خاندان عبدالعزیز را برخواهد گزید یا اینکه  تا زمان رسیدن به تخت سلطنت و تغییر ساختار قدرت و سپس بزرگ شدن پسر خود صبر خواهد کرد؟

بار سنگین اداره کشور در سطوح مختلف

نکته دیگر اینکه در پرتو کاهش بهای نفت اداره رسمی کشور در سطوح مختلف سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی بار سنگینی است به اضافه اینکه مشکلات ناشی از جنگ با یمن نیز در حال هرچه بیشتر شدن است و به موازات آن مشکلات سعودی با ایران وتنش با قطر مطرح است .

به نظر می رسد مهم ترین موضوعی که رسانه های سعودی بر آن متمرکز شده اند تمایل بن سلمان به تبدیل کردن عربستان به یک قدرت منطقه ای است که رهبری طرح عربی برای رویارویی با ایران و ترکیه را به دست بگیرد، بدون اینکه به هیچ وجه نامی از اسرائیل مطرح شود.

این زیاده خواهی ها را نمی توان به صرف خواستن و یا اظهارات رسانه ای و یا حتی انبار کردن سلاح های جدید تحقق بخشید، بلکه تحقق آن نیازمند دیدگاه سیاسی و اجتماعی عمیق است زیرا ترکیه و ایران مبتنی بر دموکراسی و هم زیستی طایفه ای و نژادی هستند و از دستگاه قضاوت عادلانه و مستقل برخوردارند وپارلمان آنان نیز منتخب است.

در این شرایط امیر بن سلمان را با شادی هایش در منصب جدید و بیعت کردن افراد خاندان حاکم و تعداد اندکی از ملت سعودی تنها می گذاریم و منتظر گامهای بعدی او می مانیم حال آنکه به هیچ وجه هیچ چیز بعید نیست به ویژه به راه انداختن جنگ ها.