همکاری بازجویان آمریکایی و اماراتی در شکنجه زندانیان یمن

 دو تن از سناتورهای ارشد آمریکایی طی نامه‌ای به وزیر دفاع آمریکا خواستار انجام تحقیقات درباره گزارش آسوشیتد پرس مبنی بر همکاری بازجویان آمریکایی با نیروهای اماراتی در شکنجه زندانیان یمن شدند.

 

سناتور «جان مک‌کین» از حزب جمهوریخواه و رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا و سناتور «جک رید» از مقامات ارشد دموکرات با نوشتن نامه‌ای به «جیمز ماتیس» خواستار بررسی فوری گزارش آسوشیتد پرس مبنی بر سوء استفاده‌ نیروهای اماراتی در زندان‌های یمن و همکاری بازجویان آمریکایی در این اقدام شدند.

 

این دو مقام ارشد آمریکایی گزارش منتشر شده از سوی آسوشیتدپرس را «عمیقا نگران کننده» توصیف کردند.

 

پایگاه خبری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه طی گزارشی از زندان‌های مخفی در جنوب یمن پرده برداشت که در آنها صدها نفر مرتبط با القاعده و بدون هیچ‌گونه اتهامی بازداشت بوده‌اند. 

 

بنا به گزارش افرادی که در این زندان‌های سری بازداشت بوده‌اند و نیز گزارش فعالان حقوق بشری و خانواده زندانیان، 18 زندان سری به وسیله نیروهای یمنی و اماراتی اداره می‌شده‌اند.

 

زندانیان سابق و نیز برخی از شاهدان گزارش دادند که افراد بازداشت شده در این زندان‌ها با انواع شکنجه و نقض حقوق بشر مواجه بودند؛ در مواردی زندانیان زنده در آتش سوزانده می‌شدند و در برخی موارد نیز مورد تجاوز جنسی قرار می‌گرفتند.

 

مقامات پنتاگون به وجود بازجوبان آمریکایی در این زندان‌ها اذعان کرده‌ اما ادعا می‌کنند که تحقیقاتی در این راستا انجام داده و به این نتیجه رسیده‌اند که بازجویان آمریکایی در این سوء استفاده‌ها و موارد نقض حقوق بشر دست نداشته‌اند.