آزادی 672 زندانی در سوریه به مناسبت عید فطر

دولت سوریه روز شنبه اعلام کرد 672 زندانی را که متعهد شده اند حاکمیت دولت این کشور را بپذیرند ، آزاد کرده است.

هدف از این اقدام دولت سوریه، تقویت فرآیند "آشتی" در این کشور عنوان شده است. دولت سوریه از عبارت "آشتی" در خصوص توافق های محلی با مخالفان استفاده می کند که به خلع سلاح آنها، پذیرفتن حاکمیت دولت و یا رفتن به دیگر مناطق تحت سلطه مخالفان منتهی می شود.

خبرگزاری دولتی «سانا» در این باره در گزارشی اعلام کرد هشام الشعار وزیر دادگستری سوریه گفت: "آنها (زندانیان) پس از آنکه متعهد شدند علیه امنیت ملی یا ثبات کشور دست به هیچ گونه اقدامی نزنند، از زندان آزاد شدند."

وی افزود بیشتر این زندانیان از دمشق بودند، اما شماری از آنها نیز از سایر مناطق سوریه بودند. بدین ترتیب می توان گفت آزادی این زندانیان با هیچ گونه توافقی در خصوص یک منطقه خاص تحت سلطه مخالفان مرتبط نبود.

در خبر منتشر شده توسط خبرگزاری سانا به این موضوع اشاره ای نشده است که علت زندانی شدن این افراد چه بوده است، اما برخی از این زندانیان پس از آزاد شدن در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کردند علت زندانی شدن آنها، اقداماتی بوده است که علیه دولت سوریه انجام داده اند.

مخالفان سوری اعلام کرده اند توافقتنامه های آشتی بر مناطقی تمرکز دارند که برای مدت طولانی در محاصره به سر برده اند یا هدف بمباران شدید قرار گرفته اند. 

 

بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه اعلام کرده است این توافقنامه های آشتی، راهی برای کاهش درگیری ها در سوریه و پایان دادن به درگیری های داخلی شش ساله این کشور است که تاکنون به کشته شدن صدها هزار نفر و بی خانمان شدن میلیون ها نفر منتهی شده است.