لابی گری یکی از منصوبان ترامپ برای دولت عربستان

مرکز موسوم به «صداقت عمومی» در آمریکا اعلام کرد یکی از منصوبان دونالد ترامپ با دریافت مبالغ هنگفت از عربستان سعودی، برای این کشور و به منظور تاثیر گذاری بر دولت ترامپ،لابی گری می کند.

براساس اعلام این مرکز، فردی که منصوب دونالد ترامپ است برای دولت عربستان سعودی لابی(رایزنی) می کند. این فرد که ریچارد هولت نام دارد از پادشاهی  عربستان سعودی که مشتاق به تاثیر گذاری بر دونالد ترامپ است، مبالغ شش رقمی دریافت می کند.

این مرکز پس از بررسی برخی اسناد وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد یکی از جدید ترین افرادی که دونالد ترامپ وی را منصوب کرده ، مامور رسمی عربستان سعودی است که صدها هزار دلار پول را دریافت کرده تا از جانب پادشاهی سعودی در دولت آمریکا لابی کند.

وزارت امور خارجه عربستان از ژانویه حدود چهارصد و سی هزار دلار را به ریچارد هولت پرداخت کرده است. ریچارد هولت که یک جمهوری خواه است این پول را در ازای« ارائه توصیه ها در زمینه های قانونگذاری و امور عمومی» ( به دولت آمریکا و به نفع عربستان سعودی) دریافت کرده است.

این گزارش می افزاید: تصمیم ترامپ به انتصاب مامور رسمی یک دولت خارجی در کمیسیون رئیس جمهور در کاخ سفید، در تضاد با تاکید ترامپ بر پاکسازی واشنگتن از نفوذ افرادی است که دارای منافع خاص هستند.

ترامپ ضمن انتقاد از لابی گران دولت های خارجی گفته بود که نباید به چنین افرادی اجازه داد که در پویش های سیاسی حضور داشته باشند و به این پویش ها کمک کنند. ریچارد هولت خودش از حامیان مالی ترامپ است هرچند کمک های مالی وی به ترامپ قبل از آن بود که وی رسمالابی گری عربستان سعودی را برعهده گیرد.

دونالد ترامپ در پیامی توئیتری در اکتبر نوشته بود: من ممنوعیت دائمی ضد مقامات ارشد قوه مجریه را صادر می کنم تا آنها دیگر نتوانند از جانب یک دولت خارجی لابی گری کنند.

کمیسیون اعضای کاخ سفید اساسا یک هیئت مشورتی پاره وقت است که مسئولیت آن ارائه پیشنهادات نهایی به رئیس جمهور درباره نامزدهایی است که قرار است از اعضای کاخ سفید شوند. این هیئت مشورتی را لیندون جانسون رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 1964 تاسیس کرده بود. کسانی که عضویت کاخ سفید را بدست می آورند به علت سوابقی که دارند مسئولیت هایی را در کاخ سفید و آژانس های فدرال آمریکا برعهده می گیرند. افرادی مثل الیان چائو وزیر سابق حمل و نقل، کالین پاول وزیر خارجه پیشین آمریکا، جو بارتون نماینده جمهوری خواه ایالت تگزاس و سانجی گوپتا خبرنگار بخش پزشکی سی ان ان از اعضای سابق کمیسیون کاخ سفید محسوب می شوند.

ریچارد هولت تاکید می کند هرگز از جانب عربستان سعودی در دولت ترامپ رایزنی نکرده است اما عربستان سعودی از زمانی که ترامپ در ژانویه رئیس جمهور آمریکا شده بود، اظهار علاقه زیادی به وی داشته است.

وی افزود: این نقش من نیست اما پرسش این است که وی چه نقشی ایفا می کند؟