واکنش نماینده برجسته دموکرات کنگره آمریکا به عملکرد اوباما در خصوص هکرهای روس

«آدام شیف» عضو «کمیته اطلاعات» مجلس نمایندگان آمریکا، روز یکشنبه به تلویزیون سی ان ان گفت: دولت ‏اوباما می توانست اقدام جدی تری به عمل آورد، وقتی که متوجه شد روس ها نه تنها در حال دخالت هستند، بلکه در بالاترین ‏سطوح در کرملین این عملیات هدایت می شود.‏
وی تصریح کرد: دولت اوباما باید برای اقدام علیه روسیه و تنبیه آن زودتر وارد عمل می شد و من فکر می کنم از این جهت ‏اشتباه بزرگی مرتکب شد.‏
این نماینده دموکرات تاکید کرد که باید موضوع دخالت روسیه در انتخابات برای مردم بطور علنی گفته می شد.‏
‎باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا ماه اوت گذشته نامه ای از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) دریافت کرد ‏که به وی هشدار می داد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هدایت عملیات هک برای تاثیر بر انتخابات ریاست جمهوری ‏آمریکا به نفع دونالد ترامپ را برعهده دارد‎.‎
اما روزنامه واشنگتن پست بعد افشا کرد که دولت اوباما نیز گزینه های تلافی جویانه ای را علیه مسکو از جمله انتشار اطلاعاتی ‏علیه پوتین و کار گذاشتن تسلیحات سایبری در زیرساخت های روسیه را مورد توجه قرار داد، اما در نهایت به جاه طلبی ‏کمتر رضایت داد‎. 
مدارک مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، افشا شد‎. 
پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) ژوئن 2016 تحقیقات در مورد تماس هایی بین مقام های روسیه و نزدیکان به ترامپ و تقریبا 20 ‏هزار ایمیل به سرقت رفته از کمیته ملی دموکراتیک آمریکا را که در سایت ویکی لیکس منتشر شد، آغاز کرد‎. 
واشنگتن پست در ادامه نوشت: سازمان سیا یک ماه بعد پاکت نامه ای برای کاخ سفید فرستاد که فقط اوباما و سه تن از مشاوران ‏ارشد مجاز به باز کردن آن بودند. در داخل پاکت، گزارشی اطلاعاتی از یک منبع دولت روسیه قرار داشت که دخالت مستقیم ‏پوتین در عملیات سایبری برای مختل و بی اعتبار کردن رقابت ریاست جمهوری آمریکا را شرح می داد‎. 
سیا در این نامه گزارش داد که پوتین دستورالعمل های ویژه ای را با هدف شکست یا دستکم آسیب به هیلاری کلینتون و تقویت ‏ترامپ داده است‎. 
در بسته ارسالی سیا خواسته شده بود نامه بلافاصله پس از خوانده شدن، به این سازمان ارجاع داده و برای جلوگیری از درز ‏اطلاعات، در اتاق وضعیت کاخ سفید جلساتی برگزار شود‎. 
این گزارش در ادامه حاکی است که اوباما در ماه اوت در اجلاس رهبران جهان در چین، با پوتین در حضور مترجمان رو در رو ‏شد‎. 
یک مشاور اشد به واشنگتن پست گفت که اوباما در آن رویارویی به پوتین گفت: می دانیم که شما در حال انجام چه کاری ‏هستید و بهتر است این کار را متوقف کنید. پوتین نیز خواستار ارائه مدرک شده بود‎. 
در همین حال، دولت آمریکا در آن زمان راه های مختلف پاسخگویی به اقدام روسیه همچون حملات سایبری به زیرساخت های ‏روسیه، انتشار اطلاعات گردآوری شده از سوی سیا علیه پوتین و تحریم فلج کننده علیه روسیه را مورد بررسی قرار داد‎. 
اما در نهایت زمانی پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اوباما با اقداماتی که برای مجازات روسیه بابت ‏موارد دیگری در نظر گرفته شده بود، به این مساله پایان داد‎. 
اوباما همچنین با طرحی که در گذشته محرمانه بود و جاسازی سلاح سایبری در زیرساخت های روسیه را مجاز بر می شمرد، ‏موافقت کرد تا در صورت افزایش تنش واشنگتن با مسکو، از قابلیت انفجار برخوردار باشد‎. 
این طرح که اوباما آن را پذیرفت، زمانی که وی قدرت را ترک کرد در مراحل برنامه ریزی قرار داشت و اکنون به عهده ترامپ ‏است که در مورد استفاده از این قابلیت تصمیم گیری کند‎. 
در این میان، کاخ سفید در ماه اکتبر (مهر ماه 1395) بیانیه ای صادر کرد مبنی بر اینکه جامعه اطلاعاتی آمریکا از دست داشتن ‏دولت روسیه در هک ایمیل های کمیته ملی دموکرات های آمریکا اطمینان دارد‎. 
واشنگتن پست در ادامه این گزارش نوشت: اوباما و مشاوران ارشد وی نگران بودند که مبادا پاسخ به روسیه قبل از انتخابات ‏ریاست جمهوری آمریکا منجر به اقدامی از سوی پوتین از جمله حمله سایبری به سیستم های رای گیری قبل و در روز انتخابات ‏شود‎. 
همچنین این نگرانی وجود داشت که هر گونه اقدامی از سوی اوباما به لحاظ سیاسی به نفع هیلاری کلینتون تلقی شود‎.‎