جزییات توافق لویی جرگه افغانستان با آمریکا

به گزارش ايسنا، لوييجرگه افغانستان در بيانيه پاياني خود با "شراكت استراتژيك بلند مدت با آمريكا" با وجود پيششرطهايي موافقت كرد.

در بیانیه رسمی لویی جرگه افغانستان آمده است: جرگه به این اجماع نظر رسیده که شراکت استراتژیک با آمریکا برای امنیت بهتر در کشور مورد نیاز است.

صفیه صادقی، سخنگوی جرگه این بیانیه را قرائت می‌کرد. در این بیانیه همچنین آمده است: با توجه به منافع ملی افغانستان شراکت استراتژیک با آمریکا حائز اهمیت است.

این بیانیه در چهارمین روز برگزاری لویی جرگه که محل نشست نزدیک به دو هزار تن از چهره‌های شاخص افغانستان است، صادر شد.

در این بیانیه همچنین آمده است شراکت استراتژیک که همچنان کابل و واشنگتن در خصوص آن با یکدیگر مذاکره می‌کنند، شراکتی الزام‌آور نیست.

حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان درمراسم افتتاحیه لویی جرگه که روز چهارشنبه برگزار شد، از امضای توافقنامه همکاری آمریکا و واشنگتن البته با پیش‌شرط‌هایی نظیر احترام به استقلال ملی افغانستان و پایان بخشیدن به عملیات‌های شبانه ارتش آمریکا در این کشور حمایت کرد.

محمد علم ایزیدیار، دبیر جرگه در آغاز اجلاس امروز(شنبه) لویی ‌جرگه گفت که پیشنهادها و نظریات اعضای ۴۰ کمیته کاری این جرگه در یک " مشورت نامه " به حامد کرزای، رئیس جمهور ارائه خواهد شد.

فضل‌الله وحیدی، والی کنر و رئیس کمیته اول جرگه نیز گفت که هر چند او با ایجاد پایگاه‌های دایمی آمریکا در کشور مخالف است، اما بر اساس شرایط کنونی کشور بستن پیمان استراتژیک با آمریکا لازم است.

وی تاکید کرد که بر اساس این پیمان، باید منافع افغانستان در زمینه‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی مشخص باشد. وحیدی تاکید کرد که نیروهای خارجی در افغانستان باید برای تقویت نیروهای مسلح این کشور کارهای بیشتری انجام دهند.

این عضو جرگه در مورد منافع اقتصادی افغانستان در این پیمان گفت که توسعه افغانستان با پول‌هایی که افغان‌ها اختیار استفاده از آن را ندارند، امکان‌پذیر نیست.

به گزارش بی. بی. سی فضل‌الله وحیدی در باره مصالحه با طالبان گفت که با ترور برهان الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان برنامه مصالحه " ناقص " مانده و حالا باید برنامه عملی در این زمینه روی دست گرفته شود تا مصالحه با شورشیان به انجام برسد.

رئیس یک کمیته دیگر لویه جرگه سنتی هم بر ضرورت بستن پیمان استراتژیک میان افغانستان و آمریکا تاکید کرد، اما افزود که شرایطی باید در این پیمان قید شود تا حاکمیت ملی و منافع ملی افغانستان محفوظ بماند.

او هم‌چنین تاکید کرد که آمریکا بر اساس این پیمان باید در زمینه حفاظت از مرزهای افغانستان به دولت این کشور نیز کمک کند.

گوئیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان همراه با حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان در اجلاس اختتامیه لویی جرگه سنتی افغانستان شرکت کرده‌اند.

وستروله که روز شنبه، وارد شده است، دقایقی پیش همراه حامد کرزای در اجلاس پایانی لویی جرگه سنتی حضور یافت.

وزیر خارجه آلمان پیش از برگزاری کنفرانس " بن دوم "، که قرار است در پنجم دسامبر آینده در شهر بن آلمان برگزار شود، در یک سفر دوره ای به منطقه آمده است.

در این کنفرانس مقام‌های ارشد حدود نود کشور جهان شرکت خواهند کرد و درباره آینده حمایت بین‌المللی از دولت افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی گفت‌وگو کنند.

گوئیدو وستروله گفته است که کشورش پس از سال ۲۰۱۴ میلادی هم به حمایت خود از دولت افغانستان ادامه خواهد داد.

او پيش از اين در سفري به پاکستان خواستار حمايت پاکستان از موضوعهاي مورد بحث در کنفرانس بن شده است.