نامه سرگشاده چهار سیاستمدار برجسته جهان به «پوتین» و «ترامپ»

چهار تن از سیاستمداران سرشناس روس، آمریکایی، آلمانی و انگلیسی با انتشار نامه ای که یک نسخه از آن در اختیار ما قرار گرفته است از روسای جمهور روسیه و آمریکا خواستند تا برای تامین منافع موجودیتی  مشترک همکاری کنند.

این نامه را «ایگور ایوانف» وزیر خارجه اسبق روسیه، «دس برون» وزیر دفاع اسبق انگلستان، «ولفگانگ ایشینگر» رئیس آلمانی کنفرانس امنیتی مونیخ و سناتور «سام نون» رئیس اسبق کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا نوشته اند.

در این نامه با اشاره به افزایش شکاف و اختلاف بین روسیه و آمریکا که از زمان جنگ سرد بی سابقه می باشد و موجب افزایش بی اعتمادی بین دولت ها شده است بر لزوم برداشتن گامی هایی از سوی طرفین برای تامین امنیت مردمانی که در دو سوی اقیانوس اطلس زندگی می کنند تاکید شده است.

در این نامه از اولین دیدار «دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» در هامبورگ از آن به عنوان فرصتی منحصر به فرد یاد شده است. این افراد تاکید کرده اند  که آمریکا، اروپا و روسیه باید با وجود اختلافات در زمینه حفظ منافع موجودیتی مشترک که کاهش تسلیحات هسته ای و دیگر تهدیدات نظامی و مقابله با تروریسم از مهمترین آنها است با همدیگر همکاری کنند.

این افراد در اولین گام خواستار انتشار بیانیه ای مشترک از سوی روسای جمهور آمریکا و روسیه شده اند که در آن تاکید شود جنگ هسته ای هیچ برنده ای نخواهد داشت و هرگز نباید صورت بگیرد.

در گام دوم از پوتین و ترامپ خواسته شده است تا همکاری های نظامی روسیه و ناتو در قالب «گروه مدیریت بحران نظامی روسیه و ناتو» افزایش یابد تا از بروز اشتباهات فاجعه بار جلوگیری شود و موجب افزایش اعتماد شود.

در گام سوم در این نامه از طرفین خواسته شده است تا با یک ابتکار عمل مشترک همکاری طرفین برای جلوگیری از دستیابی گروه های تروریستی و داعش به مواد هسته ای و مواد رادیواکتیو جلوگیری شود، گسترش یابد.

در گام چهارم بر لزوم گفتگو برای دستیابی به یک تفاهم حداقل غیر رسمی در خصوص تهدیدات سایبری در زمینه دخالت در سیستم های استراتژیک هشدار و کنترل و فرماندهی هسته ای تاکید شده است.

در پایان نامه آمده است: آمریکا، روسیه و اروپا در حال حاضر درگیر موضعات مختلفی هستند ولی هیچ یک از این موضوعات نباید مانع از توجه آنها برای همکاری در این زمینه ها برای کاهش تهدیدات شوند. گام های که ما در این نامه معرفی کرده ایم شروع خوبی هستند که امیدواریم در نشست هامبورگ کلید بخورند.