عادل الجبیر فهرست مطالبات از قطر را غیرقابل مذاکره دانست

وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد فهرست مطالبات برخی از کشورهای عربی از قطر قابل گفتگو نیست و دوحه باید تمام موارد آن را اجرا کند.

 

وی روز سه‌شنبه شب به خبرنگاران گفت عربستان به همراه امارات، بحرین و مصر درباره فهرست مطالبات و درخواست‌هایی که در اختیار قطر قرار دادند، با این کشور گفتگو نخواهند کرد.

 

‌وزیر امور خارجه عربستان سعودی افزود: از نظر ما فهرست مطالبات از قطر قابل گفتگو نیست و قطر باید آن‌ها را اجرا کند.

جبیر گفت: «نظرات و دیدگاه خود را در قالب فهرستی مطرح کردیم و تصمیمات خود را گرفتیم و این مسئله به قطری‌ها بستگی دارد تا رویکرد خود را تغییر دهند و به محض اینکه رفتار آنان تغییر کند تلاش‌ها برای حل اختلاف‌ها و لغو تحریم‌ها آغاز خواهد شد، اما اگر قطر کاری انجام ندهد این کشور همچنان در انزوا و تحریم باقی خواهد ماند».

وی افزود اگر قطر می‌خواهد به شورای همکاری خلیج فارس بازگردد، به خوبی می‌داند که چه کارهایی باید انجام دهد.

عربستان سعودی به همراه امارات، بحرین و مصر از سه هفته پیش روابط خود را با قطر به اتهام حمایت این کشور از تروریسم قطع کردند و در ادامه با ارائه فهرستی از مطالبات، به قطر ۱۰ روز مهلت دادند آن‌ها را اجرا کند.

تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در دوحه، تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره و کاهش روابط با ایران از جمله مطالبات عربستان و متحدانش از قطر هستند.

این در حالی است که قطر همه ادعا‌ها بر ضد این کشور را تکذیب کرد و هدف از مطالبات مطرح شده را تلاش برای تضعیف حاکمیت این کشور دانست.