ناامیدی ترامپ نسبت به اقدامات چین

 3 مقام ارشد دولت آمریکا تاکید کردند: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به شدت نسبت به انفعال چین در قبال کره شمالی و مسائل و اختلافات تجاری دوجانبه ناامید و سرخورده شده و قصد دارد اقدامات تجاری احتمالی علیه پکن را مورد بررسی قرار دهد.

بر اساس این گزارش، مقام های آمریکایی تصریح کردند: واشنگتن احتمالا قصد دارد تعرفه واردات فولاد از چین را اعمال کند.

ویلبور راس وزیر تجارت آمریکا نیز پیش از این گفته بود که واشنگتن قصد دارد اعمال تعرفه واردات فولاد از چین را به عنوان بخشی از مطالعه امنیت ملی در صنعت فولاد آمریکا مورد بررسی قرار دهد.

مقام های آمریکایی افزودند: هنوز هیچ اجماعی درباره روش هایی که قرار است برای برخورد با چین اعمال شود، به دست نیامده و به درستی معلوم نیست که سایر گزینه های مورد بررسی چه چیزهایی خواهد بود. بعید به نظر می رسد که تصمیم نهایی درباره چین طی هفته جاری اتخاذ و اعلام شود.

صنعت فولاد چین پیش از این نیز با ده ها اقدام مجازات آمیز آمریکا روبرو شده بود.

یک مقام آمریکایی درباره مساله کره شمالی نیز گفت: ترامپ دوست داشت تا به چین یک فرصت دیگر بدهد تا تلاش متفاوتی را برای مهار کره شمالی انجام دهد ولی در نهایت نتایج کافی مشاهده نشده است.

آمریکا از چین خواسته بود تا فشار سیاسی و اقتصادی بر کره شمالی را افزایش دهد تا برنامه های موشکی و اتمی اش را متوقف کند.

تری برانستاد سفیر جدید آمریکا در چین نیز که روز سه شنبه وارد پکن شد، در سخنانی تاکید کرد: آمریکا امیدوار به همکاری با چین است. ما به همکاری نیاز داریم تا با برخی مسائل سخت و دشوار برخورد کنیم، مثل تهدید کره شمالی.ما خواستار همکاری با چین برای خلع سلاح شبه جزیره کره هستیم.

مرگ دانشجوی آمریکایی که پس از 17 ماه حبس در کره شمالی آزاد شده بود، موجب پیچیده تر شدن رویکرد ترامپ در قبال کره شمالی شده است. مساله کره شمالی یکی از مهمترین چالش های امنیت ملی ترامپ به شمار می رود.

ترامپ امیدوار بوده است تا با همکاری بیشتر چین بتواند برنامه های موشکی و اتمی کره شمالی را مهار کند ولی ترامپ اخیرا اعلام کرده است که تلاش های چین برای مهار کره شمالی با شکست روبرو شده است.