وزیر دفاع آمریکا: گزینه نظامی بخشی از استراتژی جدید است

به نقل از «واشنگتن اگزمینر»، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا پیش از حضور در کنفرانس روز آینده سران ناتو در بروکسل، به آلمان رفته است.

ماتیس در این سفر با همتای آلمانی خود « اورزولا فن در لاین» دیدار خواهد کرد و برای گفت‌وگوهای روز آینده وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو آماده می‌شود تا استراتژی خود درباره افغانستان را اعلام کند.

آلمان یکی از مهم‌ترین متحدان آمریکا در ناتو است.

ماتیس روز آینده نیز به بروکسل سفر خواهد کرد تا ببیند دیگر اعضای ناتو چگونه به آمریکا در جنگ افغانستان کمک خواهند کرد.

ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم اکنون در افغانستان حضور دارد تا اطمینان حاصل کند که حکومت افغانستان با استراتژی جدید آمریکا در این کشور موافق است.

ماتیس که عهده‌دار تعیین سطح نیروها در افغانستان نیز هست گفته که هنوز تصمیمی در رابطه با شمار دقیق نیروهای اعزامی از نظامیان آمریکایی و ناتو ندارد.

وی همچنین اعلام کرده که بسیاری از این استراتژی به آنچه دیگر اعضای ناتو مایل به کمک هستند، بستگی دارد.

ماتیس در هواپیمای خود که بر فراز آسمان کانادا در حال پرواز بود به خبرنگاران گفت: در حال حاضر در حال بررسی قابلیت‌ها و چیزهایی از این قبیل هستم و قبل از تصمیم‌گیری در این رابطه می‌خواهم اطلاعات کافی داشته باشم.

ماتیس همچنین تصریح کرد که مایل به اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان نیست، زیرا این جنگ ارتش افغانستان است.

وی افزود: اما با این وجود هرچه می‌توانیم انجام خواهیم داد تا به پیروزی ارتش افغانستان کمک کنیم.

ماتیس در ادامه به خبرنگاران گفت: در اواخر هفته جاری بعد از مشورت با دیگر اعضای ناتو، دریافت گزارش دانفورد از افغانستان و جدیدترین ارزیابی اطلاعاتی درباره قدرت طالبان و مشورت با وزیر خارجه آمریکا و دیگر اعضای دست تیم امنیت ملی آمریکا به واشنگتن باز خواهد گشت.

وی افزود: پس از بازگشت، استراتژی را به رئیس‌جمهور ترامپ ارائه خواهم کرد که البته پیش از آن به اطلاع متحدان ما، از جمله افغانستان،  نیز رسیده است.

ماتیس در ادامه گفت: این استراتژی چهارچوب منطقه‌ای خواهد داشت  و متمرکز بر چگونگی پایان جنگ افغانستان است.

ماتیس همچنین خاطرنشان کرد: این استراتژی بر پایان جنگ افغانستان با این شرط است که تهدیدات تروریسم برای مردم افغانستان، آمریکا و تمام کشورهایی که از گروه‌های تروریستی به آسیب دیده‌اند، از بین برود.

ماتیس در انتها نیز به خبرنگاران گفت: استراتژی جدید دولت ترامپ در افغانستان نمی‌تواند تنها نظامی باشد و گزینه نظامی بخش کوچکی از استراتژی وی خواهد بود.