بازی در سوریه برای آمریکا تمام شده است

روزنامه مصری الاهرام در تحلیلی با اشاره به تحولات اخیر جنگ سوریه نوشت: با ویران شدن مسجد النوری توسط داعش، جایی که ابوبکر بغدادی ایجاد دولت اسلامی درعراق و شام را از آن جا اعلام کرد، تا بزرگترین و سفاک‌ترین و خشن‌ترین سازمان تروریستی شکل بگیرد، پایان کار داعش اعلام شد، به ویژه که روسیه نیز تأکید کرده که ابوبکر البغدادی، رهبر داعش کشته شده است.

فروپاشی سریع داعش تحت حملات ارتش‌های عراق و سوریه و متحدانشان به ایالات متحده آمریکا وقت کافی نداد تا بتواند بر روی زمین، جایگزین‌های داعش را مسلح کند، به این ترتیب پیمان آمریکایی با مخاطرات سنگینی روبه‌رو است.

با وجود این که محموله‌های بزرگ سلاح‌های آمریکایی به پایگاه‌های نظامی در اردن و شمال سوریه منتقل شده اما کمبود نیروی زمینی سبب شده تا طرح استیلا بر مناطقی که از دست داعش گرفته می‌شود، راه به جایی نبرد. اما طرح آمریکایی‌ها با مشکلات دیگری نیز مواجه شده است از جمله دودستگی‌های شدیدی که در داخل دولت آمریکا بر سر مناطق مرزی در سوریه به وجود آمده که درگیری مستقیم میان جبهه آمریکا با پیمان روسی- ایرانی- سوری مسبب آن است.

حملات محدود و تردیدآمیز آمریکا بر پیشروی‌های ارتش سوریه و متحدان آنها تأثیر نگذاشته است که ناگهان به سمتی رفتند تا راه را بر تحرکات 5 هزار نیروی جنگنده‌ای که ایالات متحده آموزش داده است، ببندند. این اتفاق سبب شد تا این جنگجوها به سمت بیابان سوریه زیر پوشش مبارزه با داعش هدایت شوند. ارتش سوریه در عملیاتی مشابه راه کردها را در شمال نیز بسته و جلوی راه آنها به اطراف رقه را گرفته است. در عین حال روسیه نیز اعلام کرد که توافق خودداری از برخورد با جنگنده‌های آمریکایی را لغو کرده و نیروی دفاع هوایی را با موشک‌های جدید در شرق سوریه تقویت کرده و تأکید کرده است هر هدفی که بخواهد وارد حریم هوایی زیر نظر جنگنده‌های سوریه شود را هدف قرار خواهد داد.

از سوی دیگر ایران به روشنی پیام داده است که تصمیم دارد در صحنه مبارزه به طور مستقیم وارد شود، شلیک شش فروند موشک بالستیک از دو استان کرمانشاه و کردستان ایران به پناهگاه‌های داعش در شرق سوریه نشانه‌ای از عزم ایران در این زمینه دارد. ایران همچنین هواپیماهایی را برای تصویربرداری از اهداف قبل از شلیک موشک‌ها به آنها فرستاد که این تصاویر قدرت و دقت موشک‌های ایرانی را به خوبی نشان می‌دهد. موشک‌هایی که 650 کیلومتر راه پیمودند تا با عبور از آسمان عراق به اهداف تعیین شده اصابت کنند. عراق اعلام کرد که اتاق عملیات مشترک با ایران و روسیه این حملات را هماهنگ کرده است. پیش از آن نیروهای داوطلب مردمی عراق بر منطقه‌ای مرزی با سوریه مسلط شدند، تا با ارتش سوریه که به شمال شهر التنف رسید تلاقی کنند، تصاویری در آن جا گرفته شد که تجمع نیروهای عراقی و سوریه و مبارزانی از حزب‌الله لبنان در مرز سوریه و عراق را به خوبی نشان می‌داد.

موازنه قدرت در مرحله بعد از داعش به ضرر جبهه آمریکایی در حال تغییر است، این دقیقاً همان چیزی است که رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در دمشق در گفت‌وگو با روزنامه عربستانی الشرق الاوسط در هفته گذشته به صراحت بیان کرد و گفت که دخالت مستقیم آمریکا خیلی دیر صورت گرفته است، و دیگر نمی‌تواند جلوی پیروزی در شرف وقوع پیمان روسی- ایرانی- سوری را بگیرد. بازی تمام شده است: «گیم آور».