به گزارش ايسنا، شمارههاي تلفن همراه افراد بلندپايه ارتش آمريكا و همچنين فهرستي از تدابير امنيتي برنامه ريزي شده براي سفر باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا در يكي از خيابانهاي كانبرا، پايتخت استراليا به دست رهگذري افتاد. چنانچه اين شخص سمتي جز كارشناس امنيتي روزنامه ياد شده را داشت، اوباما و بلندپايگان نظامي آمريكا با خطر بزرگي روبهرو بودند.

به نوشته روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ، سند محرمانه‌ای که درباره جزئیات دیدار اخیر رییس‌جمهور ایالات‌متحده در خیابان‌های پایتخت استرالیا به دست یک رهگذر افتاده، گذشته از جزئیات برنامه نخستین سفر رسمی اوباما به قاره اقیانوسیه، فهرستی از شماره‌های شخصیت‌های نظامی آمریکا نیز دیده می‌شد.

روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد - چاپ استرالیا - در این باره نوشت، یابنده این اسناد ۱۲۵ صفحه‌ای کارشناس امنیتی این روزنامه بوده و آنها را در نزدیکی پارلمان استرالیا پیدا کرده؛ همان‌جایی که اوباما در آنجا سخنرانی داشت.

این روزنامه این رخداد را " گاف امنیتی وحشتناک " خواند و در این‌باره نوشت: در این برگه‌ها جزئیات دقیقی از برنامه دیدار و بازدیدهای رئیس‌جمهور آمریکا از جمله خودروهای مورد استفاده، اسکورت امنیتی و حتی درهای پیاده و سوار شدن اوباما دیده می‌شود. شماره تلفن‌های نمایندگان و نظامیان بلندپایه آمریکا و استرالیا نیز در این برگه‌ها به چشم می‌خورد.

آلن دوپونت، کارشناس امنیتی مورد نظر در این باره عنوان کرد: چنانچه این برگه‌ها به دست افراد ناباب می‌افتاد، خطر بزرگی جان رئیس‌جمهور و همراهانش را تهدید می‌کرد.

اين روزنامه از اسنادي فوق محرمانه نوشت كه پس از پايان سفر اوباما تحويل مقامهاي آگاه شدهاند.