قطر شروط 13گانه کشورهای تحریم‌کننده را رد می‌کند

 سفیر پیشین آمریکا در قطر روز سه‌شنبه مدعی شد که دوحه به احتمال زیاد خواست‎های کشورهای محاصره‌کننده را رد خواهد کرد.

«چِیس اونتورمیار» در گفتگو با شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» ضمن تأکید بر اینکه شانس بسیار کمی وجود دارد که قطر شروط ۱۳ گانه کشورهای تحریم‌کننده را بپذیرد افزود: تنها چیزی که می‌توانم تصور کنم این است که قطر با شرط خروج نمایندگان حماس از قطر موافقت کند.

 

وی در ادامه افزود: خروج نمایندگان حماس از قطر شاید به نوعی ازخودگذشتگی باشد و قطعا هیچ تأثیر واقعی بر سیاست خارجی قطر نخواهد داشت و روابط این کشور با حماس خدشه‌دار نخواهد شد؛ همچنین مدعی شد که اخراج نمایندگان حماس از قطر موجب ناراحتی عربستان هم نخواهد شد چرا که مهمترین هدف حماس در منطقه اسرائیل است.

 

سفیر پیشین آمریکا در دوحه با اشاره به مقامات قطر که گفته بودند شروط ۱۳ گانه کشورهای تحریم‌کننده به گونه‌ای تنظیم شده که رد شوند درخصوص شرط قطع روابط قطر با ایران اظهار کرد: چرا باید قطر روابطش را با ایران قطع کند در حالیکه خود کشورهای تحریم‌کننده عربستان و امارات با ایران رابطه دارند.

 

به عقیده «چِیس اونتورمیار» آنچه که بیش از همه موجب خشم عربستان و مصر و دیگر کشورهای عربی شده تأثیرگذاری شبکه خبری «الجزیره» قطر است که این کشور را بسیار بزرگتر ازابعاد کوچکش به تصویر می‌کشد؛ اگر دوحه قبول کند کارکرد این شبکه تلویزیونی را کمی تعدیل کند، این احتمال وجود دارد که کشورهای تحریم‌کننده بر دیگر خواسته‌های زیاد پافشاری نکنند. اما آنچه مسلم است این است که این بحران همچنان ادامه خواهد داشت.