به گزارش ایسنا به نقل از شبكه خبري الجزيره، شوراي ملي انتقالي ليبي كه هماكنون مسئوليت اداره اين كشور را برعهده دارد، رسما اعلام كرد كه سيفالاسلام قذافي، پسر ديكتاتور سابق اين كشور را كه به تازگي در جنوب ليبي دستگير شده به دادگاه لاهه تحويل نميدهند و وي در ليبي محاكمه خواهد شد.
این در حالی است که دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرده ظرف چند روز آینده به لیبی سفر خواهد کرد تا با مقامات شورای ملی انتقالی در مورد اینکه سیف‌الاسلام قذافی کجا و چگونه محاکمه شود، گفت‌وگو کند.
مقامات لیبی اعلام کردند که سیف‌الاسلام قذافی در حالیکه قصد داشت با مشاورانش در یک خودرو در جنوب لیبی فرار کند، دستگیر شد.
لوئیس مورنو اوکامپو، دادستان ارشد دادگاه لاهه اعلام کرد، در حالیکه ابتدا دولتها حق دارند شهروندان خود را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی محاکمه کنند اما وی در مورد برگزاری یک دادگاه منصفانه برای سیف‌الاسلام قذافی در لیبی نگران است.
اوکامپو خاطرنشان کرد: خبر خوب این است که سیف‌الاسلام قذافی در نهایت دستگیر شده و زنده است. سیف‌الاسلام اکنون با عدالت روبرو خواهد شد. اینکه این فرزند معمر قذافی کجا و چگونه محاکمه می شود، در مورد آن بحثو گفتگو خواهیم کرد.
گروههاي حقوق بشر خواستار اين شدهاند كه سيفالاسلام قذافي براي محاكمه به دادگاه لاهه منتقل شود چون به دنبال كشته شدن معمر قذافي توسط نيروهاي مخالف وي، نگرانيهايي در مورد امنيت سيفالاسلام وجود دارد.