عربستان، ارتباط آشکاری با افراط‌گرایان انگلیس دارد

جامعه «هنری جکسون» در گزارشی تأکید کرد که عربستان سعودی، حامی اصلی گروههای افراطی در انگلیس است.

شبکه بی بی سی گزارش کرد، این اندیشکده امور خارجی خواستار تحقیقات عمومی در خصوص نقش عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در حمایت از این گروههای افراطی شده است.

این گزارش ادامه داد که ارتباط رو به رشد و آشکاری بین سازمانهای افراطی در دریافت بودجه‌های خارجی و واعظان نفرت پراکنی و گروههای جهادی که خشونت را ترویج می‌دهند، وجود دارد.

بنا به گزارش بی بی سی، سفارت عربستان در انگلیس اعلام کرد که این ادعای مطرح شده قطعاً دروغ است.

با اینحال، وزرا تحت فشار قرار گرفته‌اند تا گزارش مربوط به خود را درباره گروههای افراطی انگلیس منتشر کنند.

گزارش وزارت کشور انگلس در خصوص وجود نفوذ سازمانهای افراطی به سفارش «دیوید کامرون» نخست‌وزیر سابق انگلیس در سال 2015 ظاهراً هنوز تکمیل نشده است و سوالاتی مطرح است مبنی بر اینکه آیا به هیچ وجه قصد انتشار این گزارش وجود دارد یا خیر.

منتقدان می‌گویند که انتشار این گزارش ممکن است تفسیر ناخوشایندی برای دولت انگلیس که روابط دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی طولانی‌مدتی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به ویگه عربستان سعودی دارد، به همراه داشته باشد.

گزارش روز چهارشنبه (امروز) اندیشکده راست میانه انگلیس می‌گوید که شماری از کشورهای خلیج‌فارس از نهادهای افراطی انگلیس که واعظان افراطی دارند و در گسترش مطالب افراطی نقش دارند، حمایت می‌کنند.

این گزارش ادامه می‌دهد که در صدر این لیست، عربستان سعودی قرار دارد که یکی از نزدیک‌ترین همپیمانان انگلیس در خاورمیانه است. 

بنا بر این گزارش، این نهادها و افراد افراطی تا حد زیادی در ترویج ایدئولوژی وهابیت مشارکت دارند.

طبق این گزارش، در شماری از موارد، نهادهای افراطی در انگلیس که بودجه سعودی را دریافت می‌کنند به طور مستقیم توسط عربستان سعودی اداره می‌شوند و در اغلب موارد، تأمین کنندگان مالی بر این نهادهای افراطی اعمال نفوذ دارند.

سفارت عربستان در انگلیس ضمن رد این گزارش گفت: «ما اقدامات یا ایدئولوژی افراط‌گرایی خشن را نادیده نمی‌گیریم ونخواهیم گرفت و تا زمان از بین رفتن این گروههای انحرافی و سازمان‌هایشان، آرام نخواهیم گرفت».

وزارت کشور انگلیس اعلام کرد که مصمم است تا بودجه گروههای افراطی این کشور قطع شود اما حاضر نشد درباره گزارش اندیشکده انگلیس اظهارنظر کند.