مخالفان اردوغان به استانبول رسیدند

 "راهپیمایی عدالت" که با ابتکار رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه در اعتراض به زندانی کردن هم‌حزبی‌اش آغاز شد بعد از 23 روز به استانبول رسید. جایی که در آن انیس بربراوغلو، معاون این حزب زندانی است.

 

این راهپیمایی اعتراضی بعد از ظهر یکشنبه 8 ژوئیه (17 تیر) با تظاهراتی بزرگ در منطقه مالتپه استانبول به پایان خواهد رسید.

 

قلیچداراوغلو از این که این راهپیمایی سرانجام به استانبول رسیده است ابراز خشنودی بسیار کرده است. او می‌گوید، این راه را طی کردند بدون این که حتی یک نفر آسیبی ببیند. راهپیمایی به پایان می‌رسد اما جست‌وجوی عدالت همچنان ادامه خواهد داشت.

 

 

رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه راهپیمایی 420 کیلومتری خود در اعتراض به زندانی کردن انیس بربراوغلو، معاون این حزب را در 15 ژوئن آغاز کرد. قلیچداراوغلو می‌خواهد یکشنبه همزمان با پایان "راهپیمایی عدالت" بربراوغلو را در زندان مالتپه ملاقات کند.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه قلیچداراغلو را بارها متهم کرده که با این راهپیمایی از "تروریسم" حمایت می‌کند. با این حال اردوغان علیه این راهپیمایی نیز کاری نکرد.

 

قلیچداراوغلوی 68 ساله پیش از آن که وارد سیاست شود مشاور مالی بود. او در مقام رهبر حزب کمالیست CHP نیز در ابتدا یک بوروکرات باقی ماند. قلیچداراوغلو را خوش‌برخورد، اما ترسو و فاقد ایده ارزیابی می‌کنند. خبرنگاران او را "عمو کمال" صدا می‌زنند و می‌گویند، کسی مثل او ممکن نیست بتواند حریف سیاستمدار قدرتمندی مثل اردوغان شود.

 

قلیچداراوغلو مدت‌های مدید از مقابله صریح با رئیس‌جمهور ترکیه خودداری می‌کرد. حزب او در ماه مه سال 2016 در پارلمان به نفع لغو مصونیت نمایندگان مجلس رأی داد. حزب جمهوریخواه خلق در آن زمان می‌خواست، از سوء استفاده یاری‌دهندگان تروریسم از این مصونیت جلوگیری کند. اما با این رأی راه برای دولت در مسیر زندانی کردن مخالفانی مانند بربراوغلو یا صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دمکراتیک خلق‌ها (HDP) هموار شد.