آمریکا در سوریه به دنبال یک جای پا می گردد

محمد قیصری با بیان اینکه کار داعش به لحاظ سخت افزاری در عراق و سوریه رو به پایان است؛ گفت: به همین دلیل تنش های منطقه ای شدت می گیرد چرا که احتمالا رقابت اطراف درگیر در ماجرا یعنی آمریکا و روسیه در سطح بین المللی، و ترکیه و ایران در سطح منطقه ای، و همچنین سایر قدرت های دخیل، با علم به اینکه داعش به زودی از بین می رود سرعت گرفته و هر طرف سعی می کند سهم بیشتری از منافع ژئوپلتیک حاصل از شکست داعش را از آن خود کند.

 

وی افزود: تنش بین قدرت های دخیل در منطقه بالا خواهد گرفت به طور مثال ترکیه مسائل خاص خود را در این ارتباط دارد به خصوص اینکه با امریکایی ها در مورد کردها به مشکل خورده است و در واقع امید چندانی هم به سیاست های آمریکا ندارد و در  مورد بحث کردها مداخله جدی تری خواهد کرد.  ایران ، روسیه و دولت سوریه نیز به همین منوال پیش خواهند رفت. زیرا دست بالاتر را در سوریه داشتند.

 

قیصری ادامه داد: ما همچین در خصوص نیرو های مردمی عراق همکار بوده و علی الحساب دست برنده  را داریم. این در حالی است که آمریکایی ها روی زمین نیروی چندانی ندارند و امیدی هم به گردآوری چنین نیرویی ندارد. از طرف دیگر از بین رفتن داعش سرعت گرفته است و به احتمال زیاد آمریکایی ها به دنبال بهانه جویی و مداخلاتی خواهند بود تا بتوانند  روند از بین رفتن داعش را کندتر کنند  یا تهدیدات و قسمت هایی را با محوریت " رقه" برای خود ایجاد کنند .

 

امریکا برای پیشروی در شرق سوریه باید نیروی پیاده داشته باشد

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: دلیل اینکه آمریکا “رقه” را محور قرار داده این است که تقابل و تنش هایی میان نیروهای سوریه وهم پیمانان دولت سوریه که مشخصاً ایران باشد با نیروهای امریکایی در این چند ماه اخیر شدت گرفته و چند زد و خورد در شرق و جنوب شرق سوریه در حدود پایگاه معروف “التنف” شکل گرفته است.

 

وی با بیان اینکه هر طرف به دنبال اهداف خود در منطقه است، یادآورشد: آمریکایی ها به دنبال بهانه جویی برای مداخله جدی تر در منطقه هستند، اما این ضعف را دارند که روی زمین نیرو ندارد. به خصوص در شرق سوریه هرطرفی از ماجرا که بخواهد کارش پیش برود باید نیروی پیاده داشته باشد که اکنون هم آمریکایی ها نمی تواند با توجه به اختلاف کشورهای عربی بر سر موضوع قطر از کمک های آنها برخوردار شوند. بنابراین راهبرد آمریکا ایجاد شدت در تنش ها است .

 

انتقال داعش از سوریه و عراق به مناطق دیگر توسط متحدان آمریکا

قیصری ادامه داد: اما سناریو بدبینانه این است که قبل از اینکه نفس داعش در منطقه عراق و سوریه به شماره بیافتد آنها را به منطقه دیگری منتقل کنند که بر اساس پیش بینی کارشناس ها، این مناطق به احتمال زیاد در محدوده هایی از افغانسان و پاکستان باشد و از طرف متحدان آمریکا در منطقه چنین انتقالی صورت می گیرد.

 

وی با تاکید بر اهمیت این مسئله برای دولت های روسیه و ایران  عنوان کرد: اکنون که داعش از طریق کردها محاصره شده و اتصالش با ترکیه قطع شده؛ و همچنین از سمت شرق و در عراق کار داعش تمام شده و راهی به سمت شرق ندارد؛ تنها راه آنها جنوب بود که مرز اردن و استان النبار عراق است. این منطقه تحت حاکمیت آمریکایی ها است و  بر این اساس این امکان را دارند که در فرصت مناسب آنها را به افغانستان منتقل کنند تا از مرز های جنوبی روسیه و از مرز های شرقی ایران را تحت فشار قرار دهند. گمانه زنی در این زمینه بسیار است .

 

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: معتقدم کار داعش به دلیل اینکه می خواهند  آنها را به کل نابود کنند شدت خواهد گرفت و باید دید که آمریکا در این زمینه چقدر مداخله انجام خواهد داد. تاکتیک کوتاه مدت آنها این است که این ماجراجویی در منطقه کش پیدا کند. همچنین با توجه به شرایط پایگاه التنف، آنها مایل نیستند که در منطقه اتصال، نیروهای تازه نفس جبهه مردمی عراق برای کمک به نیروهای سوریه وارد منطقه شوند، تا کار داعش برای همیشه تمام شود .

 

وی خاطرنشان کرد: نیرو های کرد نمی توانند از "رقه" پایین تر بیایند زیرا توان آن را ندارند و رقه نیز اساساً شهر کردی نیست و آنها صرفا به به خاطر حمایت های آمریکا تا اینجا آمده اند. اگر کردها بخواهند از آنجا به سمت استان دیرالزور حرکت کنند احتمالا سرزمین خودشان خالی می شود و ترکیه منتظر چنین فرصتی است تا قدرت نیروهای کرد در منطقه کم شود .

 

قیصری افزود: اگر نیروهای نظامی کردها  بخواهند به خواست آمریکا به مناطق جنوبی تر سوریه در همان محور شرقی تا پایگاه التنف بیایند حوزه شهرهای کرد نشین خالی از نیروهای نظامی می شود و ترکیه از این فرصت استفاده می کند و سرزمین کردها را اشغال یا بمباران می کند. کما اینکه دوباره هشدار داده و شلیک هایی نیز به این سرزمین ها داشته است .

 

آمریکا در سوریه به دنبال یک جای پا می گردد

وی با بیان اینکه آمریکایی ها در کوتاه مدت تصور نمی کردند کار یکسره کردن داعش سرعت بگیرد، اضافه کرد: همانطور که کار داعش در عراق تمام می شود، وضعیت این گروه تروریستی در سوریه نیز بسیار ضعیف خواهد شد. آمریکایی ها هم نیروی خاصی نداشتند تا بتوانند تحرکاتی در منطقه انجام دهند و از یکسو کار خاصی  هم علیه داعش انجام ندادند؛ زیرا انگیزه ای در این زمینه نداشتند. اما اکنون می بینند که اگر دست روی دست بگذارند دولت سوریه و متحدینش می توانند کار داعش را یکسره کنند و دست آمریکا کوتاه می ماند .

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: اگر دولت اسد در کوتاه مدت بتواند کار  داعش را تمام کند طبیعی است که حق حاکمیتی خود را به آمریکا واگذار نمی کند و آمریکا علی الحساب به دنبال یک جای پا می گردد اما به اعتقاد من راهبرد دراز مدت امریکا این است که بتوانند شرق سوریه و غرب عراق را تا اندازه ای تحت نفوذ داشته باشند تا بتوانند به عراق نفوذ کنند؛ در مناسبات سوریه مداخله داشته باشند و هم اینکه کرد ها را پر و بال دهند .

 

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: البته همانطور که وزیر امور خارجه و وزیر دفاع  ترامپ گفته اند هنوز راهبرد آنها در مورد سوریه مشخص نیست اما آنها اگر بخواهند موفقیت هایی در این منطقه داشته باشند باید نیروی پیاده داشته باشند که چنین امکانی را ندارند و بیشتر به حملات هوایی خود از پایگاه التنف چشم دوخته اند. اما در جنگ کسی پیروز است که نیروی پیاده داشته باشد تا بتواند سرزمین ها را به صورت قدم به قدم اشغال کند .