ترامپ نزول جایگاه آمریکا را تسریع کرد

دبیر سیاسی شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز می‌گوید ترامپ در نشست اخیر جی-۲۰، افول قدرتی به نام آمریکا را به نمایش گذاشت و خلأ قدرت حاصل از این سقوط، با حضور روسیه و چین پر می‌شود.

 
وی در این گزارش که در شبکه‌های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفته، ابتدا به نقطه ضعف موجود در انتخابات غربی که روی کار آمدن افراد مشهور و فاقد تجربه را ممکن می سازد اشاره کرد و گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا مهارت‌های خاصی دارد؛ او معضل دموکراسی غربی را پیدا کرده ولی بنظر می‌رسد بهیچ‌وجه در پی برطرف کردن آن نیست بلکه مصمم به بهره‌برداری از آن است.»

یولمن سپس به نقطه‌ضعف‌های شخصی ترامپ در جایگاه یک رئیس‌جمهور پرداخته؛ نقطه‌ضعف‌هایی که در اجلاس جی-20 و با منزوی ماندن رئیس‌جمهور آمریکا در میان رهبران جهان پرداخته و گفته: «او هیچ تمایل و البته ظرفیت رهبری جهان را ندارد. گروه جی-20 در حالی بکار خود پایان داد که به گروه جی-19 تبدیل شده بود زیرا با تأکید بر اجرای توافق زیست‌محیطی پاریس به اتمام رسید؛ در انتهای این نشست، آمریکا منزوی و بی یار و یاور شده بود.»

سیاسی‌نویس ای‌بی‌سی نیوز به لزوم آماده بودن ترامپ برای مواجهه با هماهنگی همه کشورها در خصوص توافق اقلیمی پاریس و مخالفت با موضع آمریکا در این قبال هم پرداخته و گفته: «از آنجا که همیشه احتمال بروز چنین اتفاقی وجود دارد، یک رئیس‌جمهور باهوش در چنین شرایطی، مسئله‌ای را برای به خط کردن دیگر رهبران جهان در پشت سر خود پیدا می‌کند و ترامپ هم برای چنین کاری، یک موضوع عالی داشت: آزمایش موشکی کره شمالی.»

 

یولمن افزود: «اما کسی ندید که جی-20 بیانیه‌ای در این خصوص صادر کند و بر روسیه و چین فشار بیاورد. رهبران دیگر کشورهای جهان، انتظار داشتند چنین بیانیه‌ای قرائت شود و حتی آماده پشتیبانی از آن بودند، ولی چنین بیانیه‌ای هیچ‌گاه خوانده نشد.»

محور بعدی حمله به ترامپ، تفاوت فاحش میان مواضع وی در سخنان فی‌البداهه و سخنرانی‌های از پیش تنظیم‌شده است.

کریس یولمن می‌گوید: «برخی امید دارند که محتوای متن‌های نوشته شده برای سخنرانی‌های ترامپ را با افکار خود وی ممزوج کنند. ترامپ در لهستان، از روی متن آماده سخنرانی کرد که در آن جملات جالبی در خصوص دفاع از ارزش‌های غربی دیده می‌شد. ترامپ برای دفاع از این ارزش‌ها، موقعیتی استثنایی دارد زیرا قدرت این کار را دارد. اما ترامپ واقعی در پشت سخنان لهستان نبود؛ ترامپ واقعی در پشت جملاتی است که از پیش نوشته نشده و وی در توئیتر خودش می‌نویسد. او مردی است که وقت ارزشمند رئیس‌جمهور آمریکا را برای جنگ با نهادهای غربی مانند نهاد قضایی، اداره‌های دولتی مستقل و مطبوعات آزاد هدر می‌دهد.»

این خبرنگار استرالیایی، سپس با نشان دادن تصویر ترامپ سرگردان در اجلاس جی-20 گفت: «ترامپ در نشست جی-20 هم چهره‌ای پریشان، تنها و ناشی بود. خیلی موقع‌ها این حس به آدم دست می‌داد که رهبران برخی از کشورها، برای عدم مواجهه با ترامپ، تلاش می‌کنند.»

یولمن سپس به علاقه ترامپ به مشهورتر شدن با استفاده از جایگاه ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخته و می‌گوید: «ترامپ تشنه قدرت است زیرا شهرت وی را افزایش می‌دهد. برای او فقط مهم است که همیشه حرف بزند یا در موردش حرف بزنند؛ حتی مفهوم این جملات خیلی برای وی اهمیتی ندارد.»

کریس یولمن در بخش نتیجه‌گیری گزارش خود می‌گوید: «از این سخنان به این نتیجه می‌رسیم که دونالد ترامپ نزول جایگاه ایالات متحده به عنوان رهبر جهان را تسریع کرده است. او توانست کشور خود را منزوی و متحدانش را سردرگم و حتی از آمریکا دور و ایالات‌متحده را ضعیف کند.»

وی افزود: «او قدرت فعلی کشورش را به چین و روسیه تقدیم خواهد کرد. دو کشور اقتدارگرا که قوانینی بسیار متفاوت برای اداره جهان در قرن 21 خواهند نوشت. برخی از سقوط آمریکا خوشحال خواهند شد ولی فکر کنم که ما آن روز، دلمان برای این کشور تنگ می‌شود.»