آزادی موصل، پایان داعش نیست

 شبکه پنجم تلویزیون فرانسه درگزارشی درباره پیروزی ارتش عراق در بازپس گیری موصل اعلام کرد: موصل قبل از آنکه داعش کنترل آن را به دست گیرد بیش از دو میلیون نفر جمعیت داشت. ابوبکر البغداد سرکرده داعش در مسجد النوری، (مسجدی که خود این گروه بعدا آن را نابود کرد) خلافت داعش را اعلام کرد. ازهمین رو، شهر موصل همزمان شهری نمادین و مظلوم بعد از 9 ماه نبرد بی امان میان نیروهای داعش و ارتش عراق بود.

 

در ماه اکتبر گذشته ارتش عراق با حمایت پیشمرگه های کرد عملیات بازپس گیری موصل را آغاز کرد. با آغاز این عملیات، در مسیر موصل، نیروهای عراقی شهر به شهر و روستا به روستا را پشت سرگذاشتند. در این مسیر با دام ها و مین هایی که داعش در مسیر کار گذاشته بود مواجه شدند. نیروهای عراقی در این عملیات که با حمایت هوایی ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به ویژه آمریکا و فرانسه انجام گرفت توانستند در اوایل ماه نوامبر وارد دروازه های موصل شوند.

در موصل شش هزار داعشی سنگرگرفته بودند. سه ماه طول کشید تا نیروهای عراقی توانستند بخش شرقی موصل را به دست گیرند. برای کنترل بخش شرقی و قدیمی این شهر نیز شش ماه دیگر طول کشید.

نبرد باز پس گیری موصل تن به تن و محله به محله بود.یک سرباز عراقی می گوید الان نیز مین ها مواد انفجاری زیادی در خانه ها ، کوچه ها و حتی خیابان ها وجود دارد.

اما کارشناسان عراق می گویند سقوط موصل، پایان داعش نیست. آنها می گویند داعش هنوز کنترل مناطق دیگری را در اختیار دارد. هنگامی که اوج پیشروی داعش در عراق بود بیش از شش هزار نفر از شبه نظامیان آن در خاک عراق بودند و تا نزدیکی های بغداد پیشروی کرده بودند.

امروز که اوضاع در عراق برای آنها تقریبا به پایان رسیده است در رقه و دیرزور بیشتر متمرکز شده اند. تخمین زده می شود حدود چهار هزار نفر آنها در رقه و حدود 600 نفر در دیر الزور مستقر شده باشند.از این گذشته، این گروه همچنان از توان نیروگیری برخوردار است و کنترل روستاهای زیادی را در اختیار دارد. این گروه تروریستی همچنان از توان انجام عملیات تروریستی در کشورهای خارجی نیز برخوردار است.